onsdag 5 maj 2010

Prosodi!

Att svenska är ett svårt språk att lära sig har väl de flesta hört många gånger, och jag blev verkligen varse när jag läste grammatikkursen, oj oj så svår den svenska grammatiken är. Men nu läser jag prosodi, alltså språkets rytm och betoning, och det är verkligen heller inte lätt att lära sig. Titta på nedanstående ord och läs var du lägger betoningen, för oss är det helt naturlig men inte för den som inte har svenska som modersmål. Ta t.ex. anden (the duck) och anden ( the spirit),
formell och formel
banan och banan
modern och modern
Japan och japan
kanon och kanon
trumpet och trumpet
Oliver och oliver m.m.

Det finns massor mer ord där vikten av betoning är jätteviktig annars blir den som läser lätt feltolkad. Jag har verkligen fått mer försåelse för att vårt språk är svårt att lära...

Igår kväll kom Elina och Christopher hem och lägenheten blev genast full av liv och rörelse igen. En månad har gått sedan hon åkte men det känns som längre, men lustigt nog vänjer man sig vid lugnet..., men jag föredrar faktiskt lite rörelse..:) Imorgon blir hon stora damen min lilla tös, för hon är ju vår lilla som inte riktigt ska bli stor, haha... detta gillar hon inte att höra... Men imorgon blir det i alla fall att gå upp och stämma upp till födelsedagssång när Elina♥ fyller 20 år!!!!!

Må så gott!

Inga kommentarer:

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...