onsdag 3 januari 2018

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kära :) Inte att förglömma många härliga vardagshändelser :)

Jag vill börja med att säga att jag inte är speciellt bra på att plocka ut det viktigaste, utan jag vill ha med allt :) Så detta är bara för er som orkar och har tid att läsa :) :)

Vi börjar med en vår Greklandssemester och detta år begav vi oss till Parga, en väldigt mysig liten stad. Vi var i 12 dagar, med bad och sol, kärlek, god mat och dryck, men även en del promenader i denna väldigt kuperade stad med backe upp och ner. Vi hade bra lata dagar med mycket läsande och en liten utflykt med ett turisttåg ut till olivodlingar och ett vattenfall och några båtturer.
Sedan åkte vi på en minisemester till Öland, då vi bodde hos Lena och Peter och Wild Rover och Sator hade några spelningar... Det resa innehöll spelningar, grillfester, sol, bad, guidning och ringmärkning i Ottenby, besök i Chrilles fyr med öl- och whiskeyprovning och många roligheter och skratt och en massa samkväm med roliga, trevliga och lite galna vänner, samt återträff med värmlänningarna (Anna-Carin, Larsa o Lova), åter en överraskning och Anna från Oskarshamn :)
Ett par dagar senare var det spelning i Tuna, Gottes lada och då var det premiär för barnbarnen i publiken :)

Sedan var det dags för Lantaträff, fast på Visingsö, många slöt upp och vi bodde hos Marie M som hade ordnat och styrt upp denna helg, allt från mat på thairestaurang, yoga, lekar, galenskaper, mtcket skratt, och en cykeltur runt ön med besök i en massa olika länder som vi alla representerade med mat, dans och kanske någon berättelse därifrån :) Alltså jag är så tacksam för dessa vänner, vi trivs så bra tillsammans och har så roligt, så och denna helg som var helt fantastisk :)
 Det hela började med Norge!
 Sedan var det dags att sätt oss på cyklarna!
 Grekland hade Gunilla o jag!
Fler länder besöktes under cykelturen :)
Väl hemma efter en hel dags cyklande hade vi några länder kvar, och så blev det tequila och grillfest.

 Innan vi åkte hem sista dagen besökte vi Visingsö borgen!
 Så kom då augusti och vi firade in både hus och torp, våra döttrar med respektive har blivit  husägare och den andre torpägare och det ska så klart firas :)

Lyckliga barn, nya huset :)
Finaste torpet, Nyhagen :)
 Gunilla, Emelie med Kimjas barn på ALV-besök! 
Vi firar Leif 70 år i ett partytält i stugan!
Många ALV besök så klart!
Moster var också med en gång!
Finaste Rasmus!
 Sommaren bjöd inte på många bryggdagar, men en fick Johanna och jag tillsammans och vi hade även med barnen :)
Och så äntligen invigning i torpet!
 Johanna har renoverat dasset, så fint! :)
Och så målning av hus, alla var med på sitt sätt!

 Skogsutflykt med finaste killen, tänk att bo i denna miljö :)
September månad kom och den började jag med att fira min födelsedag med familjen!
 Handledarutbildning Växjö!
 En höst med ridning hos Agneta i Tuna!
 Jag gillar höstens alla vackra färger!
 Sista ALV besöket och då fick vi med oss morfar!
Plantering i torpet en regnig höstdag!
 Äntligen så var det dags att se Thriller night med Johanna som dansare! Vi tjejer tog tåget till Kalmar och tog in på hotell där vi skålade in kvällen och sedan gick vi och åt god mat innan det var dags att inta Kalmarsalen med stor förväntan och inte blev vi besvikna.... Vilken show, proffsig och fartfylld :)

Så klart dök mina bästa Lantavänner Gunilla och Anna upp!
Och hela familjen Skedebäck, så roligt!
Sedan blev det efterfest i Kalmar stad! 
 Hem och fira bästa 4-åringen!

Så var det då äntligen dags för min födelsedagspresent från min kära sambo, resan till Prag :) 
JOHN LENNON WALL!
 Många uterestauranger, fik och pubar besöktes!
Prags borg!
Judiska kyrkogården inte att förglömma, så himla hemskt.
Vilken härlig stad, en resa jag länge velat göra, så check på det :) Men jag skulle gärna tänka mig att att åka dit igen. Nu var det mitt i oktober, men vi fick ändå en hel del sol så vi kunde sitta och njuta på några utecafeer och restauranger :)

I slutet av oktober efter thrillerturnén hann vi med en höstdag i torpet och så passade vi på att ta upp bryggan!
På kvällen firade moster o Nicke Timo!
November började vi med en spahelg på Gränsö slott, som vanligt riktigt härligt och njutbart. På kvällen blev det 3-rätters som vi intog med Bert och Sofie!
 Den isländska poolen utomhus är gudomlig, skulle kunna ligga där i hur länge som helst :)
 Bubbelpoolen inne är inte så dum den heller!

När vi kom hem var vi bjudna till Annika och Samuel, en trevlig kväll med go mat o dryck och trevligt sällskap!
Sedan var det dags för höstmarken på ALV, jag var där först med bästa killen och så var Mia och jag där en dag och myste!
Äntligen fick vi ihop en helg då bästa Lantavännerna kom och hälsade på!
 Besök och guidning i Astrid Lindgrens barndomshem!
 Vi firade mammas födelsedag!
Första december dök Johanna upp i julkalendern som dansare!
 Varje helg i december spelade Dick på julborden på Hulingen med Wild Rover och Sator. Jag var faktiskt där varje helg :) Första helgen var jag där en sväng på eftersläppet med Johanna och Nicke som var hemma en sväng.
Efterfest i logen :)
Det blev så klart ett torpbesök och lite julpyntning!
 Lussebak med både barn och barnbarn!
Helgen efter åkte jag en sväng med Mia på eftersläppet. Vi tog bussen till Hultsfred och åkte med Dick hem!
Världens sötaste Lucia o tomte!
Julmarknaden på Näs var riktigt mysig i år!
Anna Skedebäck var i staden så vi var och käkade på Smak och satt i flera timmar och snackade, vi hade inte träffats på så länge så vi hade en del att gå igenom...
 Sedan åkte jag ner till Hulingen för att vara med på den sista spelningen och så blev det övernattning på hotellet!
 Joppe Philgren, sångare i Docenterna kom som gästartist!
 Vårt hotellrum hade Björk på väggen!
 Så var det dags för A-L skolans galna julklappsrace, först träffades vi hemma hos mig!
Mitt fina arbetslag!
 Vi blev bjudna av Dick chef Johan och Kristin Hemmingsson på After Dark i Linköping; deras sista turné, sedan var på på restaurang 1854 och åt 3-rätters!
 Jag träffade Sanukkollegan Marie!

Provar julmaten dan före dopparedan!
 Julafton hemma på Storgatan!
 Juldagen hos Mogge och Panadda för att träffa Dicks syskon och föräldrar, några av kusinerna var samlade också!
 En mysig Annandagsfika i torpet!
Elina och jag tog en dressyrlektion!
En härlig torppromenad och lite korvgrillning!
Anette kom på besök och vi var och åt på Smak!
 Barnbarnen drogs till henne:)
Innan Johanna smet hemåt Stockholm grattade och skålade vi in en förtidig födelsedag, eftersom hon är ute och reser på sin högtidsdag!

Nyårsafton firade vi hos oss på Storgatan med goda vänner, 3-rätters, dans, trumspelningar, tävlingar mycket prat och skratt..

Nu har jag gjort en gedigen sammanfattning av 2017... JAG är så otroligt tacksam över allt jag varit med om, vilket fantastiskt år :) 

Återigen, jag är helt värdelös på att plocka ut lagom... Jag vill ju dela med mig av så mycket, men jag bloggar också för min egen del och att ha gått igenom året var en riktig terapi... Jag gillar verkligen att blogga och som sagt det är mest för min egen del, förr skrev jag alltid dagbok. Men jag känner också att det tar väldigt mycket av min tid, så min tanke är att lägga ner bloggandet för en tid, kanske bara skriva av mig om det är något alldeles särskilt som jag vill skriva om, kanske en resa eller något.

Så nu vill jag tacka alla er fina bloggläsare som följt mig och önska er ett Gott Nytt 2018!
Kram Marie1

Inga kommentarer:

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...