söndag 9 maj 2010

Kolapaj!

KOLAPAJ

Till 6-8 personer
Till pajbotten:
Ca 14 digestivekex
100 gram smör
Fyllningen:
1 burk konserverad mjölk (sötad)
4 dl vispgrädde
2-3 bananer eller hallon (kan bli lite för sött med bananer)
finhackad dajmchoklad
Fyll en stor kastrull med vatten och lägg i den oöppnade konservburken (kondenserad mjölk)
i vattnet och låt koka i 3-4 timmar, desto längre mjölken kokar ju segare blir kolan.
Under tiden gör pajbotten, finsmula kexen och rör ihop med smöret och platta smeten i pajformen eller en form med löstagbar botten. Ställ sedan i kylskåpet tills mjölken kokat färdigt.
Efter 3-4 timmar så ska du kyla ner den oöppnade konservburken länge och väl under kallt vatten. Sedan brer du ut den över pajbotten, skivar bananerna eller lägger på hallonen över, brer ut grädden över dessa och strör över den finhackade dajmen.

Receptet på pajen som jag lovat några att jag ska lägga ut på bloggen. En fantastiskt god paj, ja faktiskt den godaste jag ätit på mycket länge. Den är enkel att göra men tidskrävande i och med mjölken som ska koka så länge men å andra sidan sköter det ju sig själv. Jag blev överraskad av att det är mjölken som blir den goda kolasåsen, mums...
God baklycka!

3 kommentarer:

Li-Anne sa...

Åh så bra, jag hade tänkt fråga dig om receptet...det låter sååå gott! Ska testas vid tillfälle...kram på dig!

Marie sa...

Ja det tycker jag Li-Anne, den är supergod!!!

Kramar!

Johanna sa...

Hej! Det här gamla inlägget hittade jag just genom en googling på kolapaj av kondenserad mjölk och digestive, ska göra den nu till nyårsfirandet ikväll så tack för bra recept :) Klickade mig också till startsidan för att se om bloggen var aktiv eller om det skulle vara bortkastat att kommentera, och såg där lite kort om äventyret du ska iväg på precis nu, så stort lycka till med det och gott nytt händelserikt 2014! /Johanna

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...