onsdag 21 april 2010

Vikingadag!

Igår tisdag följde jag med en av fyrorna till Hörestadhult där vi hade vår Vikingadag... Jag har ju inte varit med ut dit på hela läsåret, eftersom vi alltid åker på torsdagar och då jobbar ju inte jag, men nu ändrade vi lite på det och jag hade faktiskt längtat att få följa med. Det var rätt kallt på morgonen när vi cyklade iväg med våra 21 elever, men det blev snart skönare, för solen kom fram och vi hade tre eldar igång:)

Det första vi gjorde efter fikat när vi kommit fram var att döpa alla för att sedan kliva in i Vikingatiden. Jag själv fick heta Ynnar medan andra hette Blanca, Frideborg, Vikar, Sven, Alf, Helge, Hjälmdis m.m. Sedan satte vi igång med hushållet, alla ingick i olika matgrupper, själv hade jag ansvar för bakning av flatbröd och pinnbröd och så gjorde vi godis av mandel, nötter, russin och honung som vi grillade lite på påtar över elden:) De andra grupperna gjorde lax i grop med kokheta stenar och en köttsoppa på högrev, mörötter, kålrötter, lök och potatis...
Här kokas soppan!
Dags att grilla pinnbröd!
Här görs efterrätten


Tjejerna tränar på att tälja!

Äntligen var det dags att smaka den goda maten som var av världsklass som en kille sa...

Lite tid fanns det för barnen att leka på Vikingatiden och här bygger de koja...

Vi hade en helt otroligt bra dag, där faktiskt allt fungerade och dessa elever är helt enormt duktiga och trevliga, så det var riktigt roligt att jag kunde följa med åtminstone en gång detta läsår...:)

På kvällen bar det av till Tuna för att rida extra, och det var dags att rida en ny häst igen... Jag har ridit henne en gång precis i början men denna gång gick det mycket bättre. Tillbaka till ponny igen och det lilla stoet heter Morning Star och är riktigt trevlig... Jag fick ju känningar av ryggen efter förra gången så det var nog bättre att ta det lite lugnare med en lite mindra och lättare häst än Melrose som jag gav mig på sist, men det var definitivt inte den sista... Längtar redan till torsdag:)

Tack till er alla för den respons som ni ger mig och flera kommentarer börjar ramla in och det är himla roligt tycker jag, det ger mig energi att hålla bloggen vid liv...

Må så gott och ta hand om er!

Inga kommentarer:

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...