torsdag 29 april 2010

LIVSGLÄDJE!

Oj oj jag vet inte riktigt var jag ska börja... Denna vecka har varit lite halvt hysterisk, som sagt jag sa ju innan att denna vecka skulle ha behövt fler timmar. Igår hade jag ATP på vårt jobb och det tycker jag gick bra och vi följde dagordningen till punkt och pricka, och behovet att prata var stort bland kollegorna...:)

På kvällen var Ann och jag på författarkväll på Näs, vilket jag verkligen inte ångrar... Jonas Helgesson, en cp- skadad kille som fick mig att tänka till...:) Samtidigt som han skämtade om sitt handikapp var han också allvarlig och mer djup emmelanåt. Efter att han hade sagt ett par meningar, som inte var helt lätt att höra frågade han om vi tyckte att han pratade konstigt, ingen sa något, han frågade igen, och lite mumlande ja krystades fram, och då säger han att det beror på att han bor i Skåne och sedan släppte allt hihi... Ja, han sa så mycket tänkvärt och för att inte tala om alla våra fördomar som vi har... Killen hade en otrolig livsglädje och han menade på att livet var livskvalité, och då är det mängder med saker han inte kan göra, men han såg möjligheterna i allt. Han har som sagt inte haft det lätt när han t.ex. sökt jobb, han berättade att han sökt i en klädbutik, inte vilken bara att den började på H och slutade på M, haha... men givetvis fick han inte det heller, för han skulle skrämma iväg kunderna sa de, men då tänkte han att då ska jag väl arbeta på ett vaktbolag då...:) Ja som sagt han såg hela tiden möjligheterna...

Idag var det dags för min föreläsning på Focushuset där lärare från Vimmerby kommuns skolor var. Jag pratade på i 1 1/2 timme om språk, språkinlärning och andraspråksmetodik och kom även in på elevens attityder och förväntningar på skolan och elevernas förhållningssätt till ojämlikhet (andraspråkselever alltså). Har vi verkligen en mångkulturell skola? Eller är det vår svenska referensram som gäller? Ja jag var faktiskt lite provocerande, men mest för att vecka tankar. Jag tycker det gick hyfsat, några kom fram och tyckte det var bra och en lärare tyckte jag skulle ut på flera skolor och föreläsa om detta, "det var så bra och du är så bra" :), så ja, varför inte... jag kanske ska sadla om fniss* ... Jag tycker ju verkligen om att prata så det är ju absolut inga problem:)

Ta vara på dagen,
livet bär med sig så mycket glädje!

Inga kommentarer:

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...