tisdag 20 april 2010

DYSLEXI

Nu har det varit lite mycket igen!!! I måndags direkt efter jobbet kom Laila Lööw från Lärarförbundets styrelse till oss på A-L skolan på besök. Jätttebra tycker jag..., vi satt i personalrummet och fikade och pratade och ställde frågor till Laila om allt möjligt. Mycket snack om löner, våra arbetstider som SKL (poitiker och tjänstemän) vill ändra på, de litar inte på att vi gör det vi ska, utan tycker att vi ska ha 40 tim vecka och sedan bort med alla lov. Det känns verkligen inte bra att inom vårt yrke ska man gå tillbaka till något som privata företag börjar med nu, alltså mer flexiblare arbetstider... och löneavtalet står still så länge de inte kan komma överrens om avtalet om våra arbetstider. Jag hann i alla fall bara vara och lyssna en timme, för sedan skulle några av oss på skolan iväg till Kalmar för att lyssna på en föreläsning om läs- och skrivsvårigheter, dyslexi - Hur gör vi problem till möjligheter?

När vi kom till Kalmarsalen 10 minuter innan föreläsningen började var det precis proppfullt. Vi fick gå längst upp på balkongen och sätta oss, 800 personer visade sitt intresse för detta intressanta ämne:) Först ut var Niklas Hyland, 45 år, arbetar som journalist och gjort en del jobb på teve och har dyslexi. Han berättade hur han ändock klarat skolan och arbetsliv. Sedan lyssnade vi till forskaren Mats Myrberg som berättade mer om teorier runt dyslexi. Efter pausen var det en debatt där personer med dyslexi, en förälder till att barn med dyslexi, en från skoldatateket och Mats och Niklas fortsatte att diskutera ämnet, och alla kom tyvärr fram till att många lärare missar att upptäcka dessa elever eller inte ger dem den hjälp de har rätt till. Det finns mycket kompensatoriska hjälpmedel, stöttning och saker som faktisk elever med dyslexi kan undvika, eftersom det har ett handikapp, så alla mål kan de omöjligt uppnå...utan kunskapen måste kunna visas på andra sätt. Mats Myrberg sa många bra saker, men särskilt en som jag tar med mig, vi har alldeles för lite muntligt i skolan, det glöms bort i vikten av läsande och skrivande, men dock att förglömma. Vi ska både läsa, skriva, tala och lyssna... En riktigt givande kväll blev det trots att man inte kom hem förrän 23.30 så var det värt resan...:)

Oj vad mycket rabbel det blev, men så är det när man är intresserad av något och bra för er att veta som inte är inom skolans värld och ni som är det håller väl bara med, eller vad säger ni, vill ni t.ex. jobba 40 tim i veckan utan förtroendetid? Om man känner någon som arbetar som lärare eller att någon i familjen är lärare vet man att några 40 tim räcker inte på långa vägar, vi jobbar mer nu, så hur ska tiden räcka till??? Mina barn sa när jag arbetat ett tag som lärare, "Och jag som trodde att lärare var lediga mycket, men du är ju aldrig ledig...du jobbar ju jämt"
Thats it, but I like it!!!

Kramisar från mig!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Varför är lärare så rädda för att ha 40 timmars vecka. Är det någon frihet de är rädda att gå miste om? Ni låter ju inte så fria idag, arbetar jämt dygnet runt och även hela loven. Vad har ni att förlora? Det blir snarare tydiligare för arbetsgivaren att en lärare inte kan göra allt, men idag när lärarna inte har tydliga arbetsförhållanden kommer det inte fram. Jag tror inte att lönerna kommer att höjas eller arbetsbelastningen att tas på allvar förrän arbetstiden blir tydligare reglerad.
Det finns inget som säger att 40 timmar vecka = stämpelkolocka, man kan känna otrolig frihet även innom reglad arbetstid....

Anonym sa...

Hej Marie!
Oj så konstigt det blev när kommentaren blev så anonym, men du kanske förstod att det var jag. Det är ju första gången jag kommenterar men nu kommer det bli betydligt oftare. Kram Anna

Marie sa...

Hej Anna!
Vad roligt att du kommer in här och diskuterar lite. Ja, jag tror faktiskt att vi förlorar på det hela, eftersom att tiden inte räcker nu så tror många av oss att vi kommer att arbeta 40 tim i veckan och ändå ha en massa övertid som inte kommer att rymmas inom denna tid, och någon övertid i pengar kommer inte att beviljas. 5 % lönehöjning mutas nu de lärare med som kan tänkas gå med på 40 tim arbetsvecka och det kallar jag inte för någon speciell lönehöjning. Tyvärr tror jag att lärarstatusen kommer att sjunka ännu mer...

Mycket diskussioner är och blir det och det ska bli spännande att se om det kan bli någon jämkning från något håll och om man kommer at enas.

Kram på dig!

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...