onsdag 24 februari 2010

Goda bullar!

Idag känns det bättre nu när jag fick gnälla av mig lite igår, så nu är det slut på gnällandet för ett tag... Jag tog tag i livet och gjorde lite vettigt av det. Det blev som sagt både köttbullar och bullar. Och inte vilka bullar som helst, utan Perellis bullar. Jag läser nämligen Charlotte Perellis blogg och hon hade lagt ut ett speciellt bullrecept på sin blogg som jag var tvungen att prova. Receptet kan ni läsa nedan, och jag lovar att det är värt att prova. Alla mina favoriter finns i, mandel, dajm och pistagenötter mmmmm....


Perellis bullar
150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1-1 1/2 dl socker
1/2 tsk salt
1 tsk stött kardemumma
12-13 dl vetemjöl
Fyllning:
2 dubbeldajm
200 g mandel
150 g smör
1 dl socker
Pensling:
uppvispat ägg
Garnering:
hackade pistagenötter
pärlsocker
Nu ska jag försöka ta mig till skidspåret, för det är ett alldeles underbart fantastiskt väder. Hoppas bara att jag inte blir stående med att ryggen strejkar fullständigt...
Soliga sportlovshälsningar
önskar jag er alla!

Inga kommentarer:

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...