onsdag 3 februari 2010

Bättringsvägen

Känns väl nästan som att vi har fått nog nu, det liksom räcker. Ja, vad pratar jag om?, jo det som ALLA pratar om just nu, vintern och all snö och allt som det bär med sig, som säkerligen kommer att gå till historien. Och som jag nämnt förut har jag en käraste här hemma som bara hatar detta. Han är sur och butter för det mesta, i hans jobb ingår det som sagt skottning. Nu är det ju inte bara marken som ska skottas längre utan nu ska han ge sig upp på taken också, hualigen... Vi kan inte göra något åt vädrets makter, men visst är det ett samtalsämne och alla berörs på något sätt. Jag/vi är väldigt glada att vi inte har en egen trädgård att skotta på också, tack och lov!!!!

Igår gjorde jag ett par trevliga inspelningar med mina sva elever, där de skulle berätta till en bildserie. Denna ska jag nu arbeta vidare med, transkibera den, alltså skriva ned exakt varje ord för att sedan analysera språket. Detta kallas performananalys och det ingår som en uppgift i kursen. Faktiskt intressant!!

Måste berätta en rolig sak... Som ni förstår arbetar jag en del med elever med annat modersmål än svenska, och man får tänka sig för en hel del hur man säger saker och ting för det är lätt att det missförstårs, trots detta tänker man sig inte alltid för. Som sagt när vi var i pulkabacken sist ville en av eleverna att jag skulle åka, men jag sa att jag inte ville det för att jag har ont i ryggen och är på bättringsvägen. Eleven blev tyst ett tag och frågade sedan;
Var sa du att du hade åkt pulka?
Jag tänkte efter ett tag; (jag sa väl inte det, för det är ju inte därför jag har ont i ryggen).
Vad menar du? sa jag efter ett tag.
Ja men där på bättringsvägen. Var ligger det?

Ja, så kan det gå, men å andra sidan fick vi en bra diskussion om det...:)

Kram på er alla!

Inga kommentarer:

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...