måndag 2 augusti 2010

Sommarens lästips!!

Jag tycker mycket om att läsa böcker, både fakta och skönlitteratur, på sommaren blir det förstås mer böcker än vanligt och det blir mest skönlitteratur.... Fast jag har inte kunnat låta bli faktaböckerna helt, det var ju några intressanta från min kurs som jag inte hann med som jag har plöjt i sommar... Men tänkte tipsa om bra sommarböcker som jag hunnit med i sommar...:) Jag kommer ibland in i perioder då jag läser biografier och det har blivit några sådana i sommar...
Blodläge är den sista av Johan Theorins tre böcker om gamle Gerlof som bor på ett serviceboende på Öland, men som inte kan hålla sig ifrån när det händer en massa konstigheter. Alla hans böcker är läsvärda och det är alltid roligt att läsa om ens egen närhet.
Den första biografin som jag läst nu i sommar var Alexandra Pascalidous, där hon berättar om hur det var att komma till Sverige som invandrare och hur det var att växa upp i Sverige och bli hotad och mobbad och förföljd och trakasserad m.m. Men ändå har hon kämpat i motvind för att ta sig framåt i livet. En läsvärd bok...

I våras var jag och lyssnade på föreläsaren Jonas Helgesson när han berättade en del om hans liv och hur det är att leva med en cp-skada. Det var både roligt och tragiskt att lyssna på honom för ömsom skattade man så tårarna rann och ömsom kom tårar för man blev så berörd av hans historia. Jonas bok är verkligen att rekommendera, han har också skrivit "Grabben i kuvösen bredvid". Jonas var vid födseln dömd till ett liv i rullstol och att inte kunna prata, men vid 13 års ålder slängde han rullstolen och tala kan han trots att han tränar vidare på den än idag... Jonas har en livsglädje som är helt otrolig och säger att livet är en gåva...:)
Jag har också läst Finnigans upprättelse och Tre sekunder, den sista av Roslund & Hellström. Alla böcker av dessa herrar är böcker som jag streckläser, väldigt bra att ligga och läsa på stranden, man vill inte sluta. Alla deras 5 böcker är thrillers, fakta och fiktion, historier hämtade ur vår samtid... otroligt spännade kriminalromaner, där de satt fingrarna på problem och företeelser i samhället som annars inte hade uppmärksammats. Läs Roslund & Hellströms böcker om ni inte gjort det.

Just nu håller jag på att läsa om Jessica Anderssons tragiska barndom, oj, oj, oj så hon har haft det. Hon har levt med en missbrukande mamma som haft en massa olika karlar som befunnit sig i samma missbruk som mamman. Jessica och hennes syskon lever ömsom hos mamman ömsom hos olika foster- och sommarfamiljer, de är inte ofta de kommer till samma familjer och de lever alla i en förskäcklig otrygghet. Det ända Jessica har haft med sig är att inte bli som sin mamma och att hon vill sjunga... Jag far verkligen illa av att läsa sådana här böcker, men gör det ändå alltför ofta. jag säger bara LÄS DEN!!!
Hoppas ni alla hittar många njutbara stunder med en god bok i hängmattan!!
Kramar till er alla!

7 kommentarer:

Ann-Sofie sa...

Verkar som sagt va bra böcker alla, men jag är så dåååålig på att läsa, det blir mest inredningsmagasin för mig och Shakespear som jag återkommer till :)
Roslund o Hellström skulle jag verkligen vilja läsa, för Peter är vän med en av dom :)

Kram!

Anne-Cathrine Ingström sa...

Ser att vi gillar samma böcker. Roslund & Hellström är ju kanonbra.
Har du provat Mons Kallentoft? Om inte - gör det.

Marie sa...

Ja Roslund & Hellström är verkligen bra, och du Annsofi det är verkligen avkopplande att läsa så sätt igång nu...:)

Tack för tipset Anne-Cathrine, har inte provat Kallentoft men det ska jag. Har precis köpt Keplers nya som jag ska ge mig på nu...:)

Anonym sa...

Åh Mamma då får jag låna Keplers av dig sen :)

/Johanna

Marie sa...

Så klart vännen♥, men du har väl en hög att ta dig igenom först hihi...:)
Puss mamma!

Lis sa...

Keplers nya är jättebra...

Ett tips: Maria Ernestam "På andra sidan solen". Jättebra...
Har precis läst Karin Alvtegens nya, också väl värd att läsas.

//Kram Lis

Marie sa...

Tack för tipsen Lis!!

//Kram!

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...