torsdag 26 november 2009

"Ett rikt ordförråd"

Hej hopp i adventstider, eller i alla fall om ett par dagar. Jag har under att par veckor lusläst kursplanerna i svenska som andraspråk för det skulle vi ju i en uppgift. Och ett mycket viktigt mål för dessa elever som inte har svenska som modersmål är att de ska tillägna sig ett rikt ordförråd, vilket jag också ofta pratar med dem om, alltså hur viktigt det är och även med deras föräldrar nu när vi haft samtal. Nu sitter jag själv här och läser litteratur så ögonen svider, i huvudet snurrar ord som processbarhetsteorin, interimsteorin, appropierar (finns inte ens i ordlistan), nukelära verb, straataal, verlan, lingua franca, kreolspråk, pidginspråk, habitus, hegemoni, multibla identiteter , kodväxling, idiolekter o.s.v. o.s.v. listan är oändlig, och som sagt det bara snurrar. Jag har kommit fram till att även jag behöver utöka mitt ordförråd. Det tar ju en evinnerlig tid att läsa när man måste tänka efter på varje mening, och tänk att det är många elever som har det så här varje dag för att hänga med i skolan...

Behövde ta en paus, och Elina och jag kunde inte hålla oss längre så vi tog ner alla adventssaker från vinden för att kolla över dem. OJ, vad mycket vi hade!!! Vi har visserligen många och stora fönster, men inte till allt detta. Ja det återstår att se till helgen för än ska det inte upp. Men vad jag längtar till att få lite lmer jus i våra fönster, mmmm♥



Ikväll blir det ridning för bara mig. Elina är tvungen att jobba, Eken väntar...
Lite mer respons har jag fått av er här på min blogg och det gläder mig...
Kramar!

Inga kommentarer:

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...