onsdag 9 juni 2010

Nya avtalet ett hån!!

Tjoho vad tiden går när man jobbar heltid, dagarna bara rusar iväg och det är fullt med aktiviteter efter jobbet också. Igår kväll var jag och red i Tuna, en extralektion för det har ju egentligen slutat för terminen, men inte kan jag hålla mig ifrån ridningen hela sommaren, så det blir nog lite kurser och ev. något läger...:)

Idag har Ann och jag suttit och beställt läromedel och förbrukning till nästa termin, oj vad 20 000 försvinner snabbt. På eftermiddagen var jag på avtalsinformation med Lärarförbundet och hörde vilket bra avtal vi fått, eller inte, det är ju faktiskt ett hån... 3,5 % i löneökning på 2 år och om vi på något sätt bidrar till skolutveckling och ökad måluppfyllelse på skolan kan man få ytterligare och så får vi ju behålla vår förtroendetid och sommarlov, så vi ska vara nöjda och belåtna, men det är jag verkligen inte. Kommunal som jag var med i förut fick nästan 4,6 % i löneökning utan att behöva bidra med ökad måluppfyllelse o.s.v...:( Det är faktiskt så att flera i barnomsorgen har kommit ifatt mig vad gäller lön och de har ingen akademisk utbildning eller några studielån att dras med.... En annan rolig grej är att det står i vårt nya avtal att vi ska ha en modern arbetsplats, haha... jag vet inte vad jag ska säga om det när man är kommunanställd och arbetar på en gammal skola. Just nu har vi ju vattenskador och de har rivit upp halva golvet i vårt arbetsrum. Så nu tänkte vi att vi alla fall skulle få lite fint med en ny matta och så, men icke då, mattan ska bara läggas på halva golvet, jag kanske inte behöver säga mer om en modern arbetsplats... ;(

Ja jag var inte särskilt munter när jag cyklade därifrån, till råga på allt är det jag som arbetsplatsombud som ska informera om detta till kollegorna... Sedan var det direkt vidare till Hetem där vi skulle grilla med arbetslaget. Bara jag fick gnälla av mig lite så blev jag snart på bättre humör och när jag kom stod arbetslaget i köket och stekte grönsaker och hade laxen i ugnen för det var ju inget vidare grillväder, snarare regnväder. Men Hetem hade en inglasad altan så där kunde vi sitta och avnjuta det goda maten och sedan hade han gjort en jättegod rabarberpaj med vaniljsås.





Oj oj, imorgon är det sista skoldagen för eleverna och sedan skolavslutning. Hoppas på bättre väder bara. Jag står i dagarna med ena foten i denna klass och med den andra i min nya... Men men så blir det väl ibland, ikväll hade vi i alla fall en trevlig avslutning med vårt arbetslag... till nästa år blir det ett nytt... Trots vår just nu dåliga arbetsmiljö har vi ett bra arbetsklimat på vår skola och jag trivs riktigt bra..:)
Att sköta sig är att se till att man hinner med det roliga!
Ha det bra kära bloggläsare!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Marie!
Du får inte glömma att informera om att om man bibehåller ferietjänsten men minskar förtroendetiden eller går över till semestertjänst har man möjlighet att få upptill 2000 kr till i mån :)
Mvh från en lärare med semestertjänst/Anna

Marie sa...

Nej Anna det är precis det jag har fått i uppdrag att göra som arbetsplatsombud. Men ännu så länge vill ingen byta ut sin ferietjänst hos oss. Det är ingen som tror på att tiden någonsin kommer att räcka till...
Hälsningar Marie!

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...