tisdag 4 januari 2011

Varför blogga??

Ja, varför ska man blogga? Den frågan kan jag säga att jag fått ett antal gånger, likaså hur hinner du? Hur orkar du? Varför vill du lägga ut om ditt liv på internet? o.s.v..... Jag vet inte om jag har några bra svar men jag kan säga att jag har funderat på det och.... För det första så skriver jag bara det jag vill och när jag vill, det absolut privata håller jag givetvis för mig själv. Jag har ju alltid skrivit dagbok och nu bloggar jag istället, får dessutom med foto till. Jag gillat dessutom att skriva på datorn och har aldrig gillat att skriva för hand, har alltid haft en väldigt ful och tråkig handstil....

Men så till när det hela började... Det var verkligen inte min egna idé utan faktiskt en uppgift när jag läste en engelska kurs 2008 på Universitetet i Växjö. Vi på kursen skulle helt enkelt öppna en blogg och blogga med varandra för att lära oss att använda ett pedagogiskt redskap på webben. Vi skulle också lägga ut några uppgifter på bloggen så kursdeltagarna kunde läsa. Jag som äntligen hade blivit vän med datorn fastnade direkt och tänkte att även att kursen var slut kan jag väl skriva lite ibland och ja, på den vägen är det...:)

Men som sagt detta var hösten 2008 och jag skrev 74 inlägg. Jag fortsatte glatt 2009 med 221 inlägg och 2010 hade jag 254... Varför fortsätter jag att blogga då?? Det gårju nästan inte att sluta hihi... Förutom att jag bara gillar att skriva av mig om ditt och datt och berätta lite om mitt liv, både om familjen och om livet som lärare så vill jag gärna skapa debatt, komma med åsiket och tyckande... Jag vill gärna att min blogg ska vara ett forum där både jag och alla andra kan föra fram åsikter av skilda slag... Jag skriver en del om mitt privatliv så döttrarna kan följa med lite och alla andra som vill och sedan vill jag uppmärksamma saker som händer i skolans värld, för en lärare och även andra saker som händer och sker i vårt samhället... Många gånger kan det bara vara skönt att skriva av sig och dela med sig av sin glädje, sorg eller irritation. Ibland kanske jag uppfattas som provocerande, men då väcks debatt och det gillar jag...:)

Ni får som sagt gärna kommentera med era åsikter eller tycka till eller bara skriva en lite kommentar för lustigt nog ger det mig energi och det sporrar mig att skriva vidare, samtidigt som det verkligen gläder mig. Det är många som numera läser min blogg och det ärriktigt roligt... Ett par före detta kollegor som nu gått i pension sa att det läser min blogg och den ena (Irene) sa, "Du får inte sluta skriva för varje dag läser jag din blogg och det är så roligt att läsa om hur ni har det på skolan". Hon påminde mig dessutom om vilket fantastiskt dagbok jag har bevarad på nätet, med bilder och allt... Haha det värmde verkligen..:)

Jag är nog en trogen bloggare, får se hur länge jag håller på. Jag skriver inte för att jag är tvungen, bara när jag vill men ibland vill jag skriva men kommer inte på vad, men då börjar jag bara och så blir det alltid något, en slags meditation eller avkoppling... :) Vet inte om jag svarat något på frågorna eller blev det bara svammel hihi.. så blir det ibland med bloggandet...:)

Roligt är det i alla fall och vi har ju t.o.m. öppnat en klassblogg med eleverna i fyran och de gillar verkligen att skriva sina inlägg och veta att vem som helst kan läsa om dem. Sedan går de in och skriver små kommentarer till kamraternas inlägg... Ett väldigt bra forum att få igång skrivglädje kan jag lova...

Nu är det slutbloggat för idag!!
Ett stort tack till alla er som kikar in här hos mig!!

Inga kommentarer:

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...