måndag 10 januari 2011

Ser positivt ut!

Nu var man igång igen... trodde aldrig att jag skulle orka gå upp imorse, så trött som jag varit varje morgon under lovet. Det var jag visserligen idag också men det gick bättre än jag trodde... Nu skulle vi ju till Oskarshamn på seminarie och man ville ju inte missa bussen precis...

Väl framme så var vi väl 280 personer som skulle lyssna på dessa kunniga personer från Skolverket som skulle delge oss om den nya läroplanen, verkligen intressant och jag är glad att jag läst och förberett mig innan för då blir det lite aha-upplevelser istället för grekiska...:) Dagen handlade i stort om Läroplan (ett samlat dokument), kursplan (i läroplanen), kunskapskrav och bedömning och man ska använda hela i undervisningen, det är inte skilda dokument... Ja, jag tycker att allt verkar bra och positivt, det kommer framförallt att bli enklare med färre mål och ett tydligt centralt innehåll i varje ämne..:) Vi blir alltså helt plötsligt lite mer styrda i våra stoff, också enklare...

Något annat som nu har beslutats är att elever ska få betyg fr.o.m. år 6 och det är dem som idag går i fyran som är de första, JIPPI, jag har en fyra, verkligen pirrigt att sätta betyg det har man ju ingen utbildning i. Men lugn säger Skolverket vi kommer att få det...

Imorgon ska vi äntligen få träffa eleverna igen....:) Det känns lite lustigt bara att vi inte har träffats i arbetslaget innan, idag jobbade bara Berth och Anne-lie, Ann är ledig och är i Thailand och har det bra, men jag är inte ett dugg avis...., oj vad jag ljuger bra...fniss*) Nej jag hoppas verkligen att hon haft en toppensemester och kommer tillbaka riktigt utvilad... Nästa år åker nog vi till Thailand...:)

"Varje dag börjar med nya möjligheter"
Kramar Marie!

Inga kommentarer:

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...