onsdag 5 januari 2011

Det blir inte alltid som man tänkt!

Idag är det onsdag och jag känner mig fortfarande inte bra... Febern är borta och jag trodde i min enfald att jag skulle kunna vara med på en dressyrkurs idag, igår skulle jag ha varit med, men givetvis orkade jag inte idag heller... SKIT, jag som hade sett fram emot det. Men efter en promenad bort till skolan som verkligen inte är lång så skakade benen och jag var väldigt anfådd...:( Men det fick istället bli en fika med kollegan Anne-lie och det var ju också trevligt...och så fick vi blarra av oss lite på 48:an...

I huvudet snurrar Lgr 11, den nya läroplanen som jag ska vara med att implementera på vår skola. Så eftersom jag legat i soffan ett par dagar fick man ju passa på att läsa en massa om detta nya äventyr som jag ser fram emot, och som dessutom är en möjlighet att att med tydligare stryrdokument kan vi skapa ett professionellt och gemensamt språk kring lärandet, vilket kommer ske i många pedagogiska samtal på skolan. Det är en viktig del att prata sig samman om en gemensam kunskapssyn och samtidigt ska vi tillsammans höja måluppfyllelsen för eleverna...:) Vi är de professionella lärarna som ska kunna tolka läroplanen och då måste vi också ha en samsyn på lärandet.

Det ska bli en utmaning och det kommer innebära både upp- och nerförsbackar...:) Men jag har ju alltid gillat att sätta mig in i styrdokument och denna kommer förmodligen att bli både bättre och lättar att tolka och det bästa av allt är att det kommer bli ett styrdokument som ska vara en helhet, inte en läroplan för sig och en kursplan för sig.... Elevens lärande är i centrum och måluppfyllelsen ska höjas!!!!!!!!!!!

Nu fick jag skriva av mig lite igen och det är så himla skönt, min lilla meditation som ni vet hihi...
Jag vill också passa på att säga att hedra Per Oscarsson, en av mina favoritskådespelare och jag kommer ALLTID att tycka han är en av de bästa. Så himla sorgligt slut....


"Ta´t lugnt, det är omöjligt att behaga alla"
Kramar till er från Marie!

2 kommentarer:

Ann-Sofie sa...

Det är väldigt avslappnade och meditativt att blogga, helt klart därför jag med bloggar och rensa huvudet lite... :))
Låter super, lärandet är ju jättebra i Sverige men visst måste nivån ändå höjas nånstans om vi ska stå oss mot övriga länder, AL skolan verkar va den bästa i kommunen! Måste va kul att jobba där, tråkigt att Sbro måste gå på Vimar, undras varför det är så..., men så kanske det inte ser ut när Maja ska in till stan... :))

KRAM och krya på dig!!
Ann-Sofie

Marie sa...

Ja, jag förstår att du känner desamma med bloggandet, men många förstår inte varför...

Jag är väldigt glad att arbeta på en skola som A-L, vi har en mycket bra skola med en väl fungerande och drivande rektor, vilket smittar av sig på oss som arbetar där. Hoppas bara att vi får behålla vår rektor nu när alla ska få söka om sina tjänster...

Hör av dig om dansen när du vet.. Tack förresten, jag börjar känna mig bättre, men fortfarande inte på topp...

Kram!!

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...