tisdag 18 januari 2011

Höja statusen!

Efter detta jullov har det varit svårt att komma tillbaka till vardagen igen, man vänder snabbt på dygnet och jag har varit väldigt trött i veckan... Det är kanske dags att köpa sig lite vitaminer eller i alla fall något uppiggande. Är också evigt trött på allt tjatande om att lärare har det så bra med alla lov eller ni lärare har det bra ni är ju lediga jämt. Jo då!!! Det kan man tror om man inte har en lärare i familjen för min sambo och mina barn trodde väl som övriga innan jag blev lärare. Men jag kommer ihåg Elinas kommentar efter att jag hade börjar jobba "Jag trodde att lärare slutade tidigt, men du jobbar ju jämt"!

Vi har 35 timmar i veckan förlagda på skolan. Sedan har vi 10 1/2 timmar till som ska göras, vilket innebär att när jag kommer hem klockan fem på tisdagar så har jag två timmar till att arbeta efter kvällsmaten ocj likaså nästa och nästa och..... Men som tur är gillar jag mitt arbete och förhoppningsvis så orkar jag ett tag till, eftersom jag har mina välbehävliga lov, som jag faktiskt har arbetat in varendaste minut och mer där till kan jag garantera, för dessa tio timmar räcker inte på långa vägar så det blir alltid en hel del arbete på helger och LOV....................

Jag tror det är viktigt att vårt yrke får högre status, vi lärare arbetar alldeles för mycket i det tysta. Tyvärr får svensk skola alldeles för mycket kritik i media, trista rubriker med trista anslag.... MEN svensk skola är BRA!!! Svensk skola har demokratisyn!!! Media lyfter fram svensk skola som slapphänt, att vi inte kräver något av eleverna, att svensk skola inte är framgångsrik längre o.s.v. o.s.v. När jag gick i skola på 70-80-tal, då kan vi tala om slappt... Ett betyg i form av en trea, vad sa det???? Idag får våra elever skriftliga omdöme i alla ämnen från år ett, de vet exakt vad de behöver utveckla... Vi har precis skickat hem ett helt A4 med mål som vi ska sträva efter att nå på 6 veckor till våra fyror och efter det blir det nya mål och så fortsätter det, så inte är det kravlöst precis.

Sedan kan jag väl hålla med om att skolan måste fortsätta att utvecklas och hänga med i samhällets utveckling och det krävs en massa pedagogiska diskussioner..... Vi blir ju trots allt sämre både på matematik och läsförståelse. Vi måste sträva efter samsyn, en likvärdig kunskap- och elevsyn... OCH vi måste få föräldrarna med oss på tåget, DET är så VIKTIGT... Om föräldrarna inte tycker skolan och läsning o.s.v. är viktigt så tycker ju givetvis inte deras barn det heller...

Det här med skolutveckling är en sak som driver mig framåt i detta roliga yrke, men även att sträva efter att höja elevernas måluppfyllelse och framför allt MÖTET med eleverna, det är det som gör mitt yrke så speciellt...:) DU FÅR DET DU GER...... Jag ser så många möjligheter!!!!!!

JAG ÄR LÄRARE OCH DET ÄR JAG STOLT ÖVER ATT VARA!!!

Kramar från Marie!

Inga kommentarer:

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...