onsdag 19 januari 2011

Barn 312!

Att jag gillar att läsa och framförallt att läsning är både viktigt, utvecklande och rogivande är väl inget nytt..:) Jag kämpar dagligen för att mina elever ska hitta läslusten på många olika sätt... Och det är så fantastiskt när de väl gör det och dem som redan är lässlukare hjälper jag ju givetvis att hitta bra och lämpliga böcker...:)

För några år sedan hade jag eleven Maja som fullkomligt slukade böcker och vi hade många härliga boksamtal. Det är helt underbart med dessa elever....:) Men hon pratade varmt om boken "Barn 312". "Marie du måste läsa den" sa hon. Och jag lovade givetvis att jag skulle det, men tiden gick och det kom hela tiden nya böcker som jag ville läsa och högen växte.... Men för ett tag sedan blev jag påmind om boken när jag hittade "Barn 312" på Second hand, och nu äntligen har jag precis avslutat den. Jag säger som Maja LÄS DEN....
Författaren heter Hans Ulrich Horster och boken handlar om Martina som blir funnen på ett flyktinhtåg från Östeuropa till Wien 1944. Genom en efterlysning i en tidningsnotis får Ursula se att hennes lilla dotter som försvann i slutet av andra världskriget lever. Hon vet inte heller att Martinas far lever och att han är fast beslutet om att återfinna både Martina och henne. Ursula lever nu med en annan man och deras gemesamma son. Om hon ska ta han om Martina så riskerar hon att förlora sin nuvarande familj... Hennes man skulle aldrig kunna förstå och förlåta. Huualigen, en riktigt gripande ungdomsroman om Ursulas kamp för sitt barn... Men som sagt läsvärd är den!!!!

MÅ SÅ GOTT KÄRA BLOGGVÄNNER SOM KIKAR IN HÄR HOS MIG!
KRAMAR FRÅN MIG TILL DIG!

Inga kommentarer:

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...