onsdag 29 september 2010

Ronjatema!

Oj, oj, oj redan ondsdag, jag förstår inte detta, jag hinner verkligen inte med tiden längre, är det åldern eller??? Men men fullt upp som vanligt. I måndags var det faktiskt en helt vanlig dag på jobbet, men jag var lite sliten från helgen. Sedan hade vi en jätterolig temadag igår, där vi utgick ifrån vårt tema "Ronja". Eleverna hade fått valt olika ämnen utan att egentligen veta vad de skulle göra, förutom att det var ett Ronjatema. Jag hade stationen sv/skrivarverkstad, där vi tittade på en snutt film när Ronja föddes, jag läste lite ur boken om när Mattis släppte ut Ronja i skogen, MEN vad hände sen? Och hur blev Ronja och Birk vänner? Det var skrivuppgiften...



På övriga stationer jobbades det med ma/bild, där Mattisborgar förstorades, klipptes till och sattes ihop av geometriska figurer och det målades bakgrunder till dem. Sedan hade vi träslöjd/teknik där en bro över helvetesgapet byggdes och några söta rumpnissar tillverkade och till sist en NO station där det bakades bröd ute uppe vid Skogsbackens förskola...

Idag har det gått i ett, fullt med lektioner och rastvakter till 12.30, sedan kom Anne-lie och tog över och jag var på min första Incito kurs. Helt slut i huvudet under 3,5 timme och satt bara och tänkte på annat trots att det var intressant. Och imorgon ska vi cykla för första gången till Hörestadhult med min klass, det ska bli skoj. Det värsta är att just imorgon ska alla lärare i Vimmerby gå på en föreläsning kl. 13.00 så eleverna ska/får sluta tidigare, så det blir en rätt jäktig dag därute och jag som kommer hem 12.30 och luktar skunk ska vara i Plenisalen kl.13.00 hihi.....

That's life... Det är tur att jag verkligen gillar mitt yrke, och att jag trivs med både elever och kollegor, för det gör jag med råge...:)


"Att lyssna inåt kan vara nyttigare än att lyssna utåt"

KRAMAR till er från Marie!


2 kommentarer:

Anna sa...

Åh mysigt med Ronjatema!!! Känner igen en del av det ni gjorde men det där med bron över helvetesgapet var nått nytt!!! KUL!!! Saknar jobbet när du pratar om Ronjatemat, men verkligen inte när du pratar om kurser och föreläsningar och HÖRESTADHULT!!! Fy sjutton det saknar jag inte!!! Kram på dig!!!

Marie sa...

Anna du är rolig du!!! Du älskar väl Hörestadhult. Det där med alla kurser brukar jag normalt tycka att det är roligt som du vet, men nu ycker t.o.m. jag att det är för mycket. Men imorgon ska vi på en föreläsning om "Barns läsning, att undervisa i läsförsåelse" och den kan säkert vara riktigt bra. Men jag är väl helt slut efter skogsdagen.

Ronjateman är jätteroliga och borgen är liknande den du gjorde fast istället med bakgrund och mindre så det blev flera.

Kram på dig hoppas vi kan få ihop en träff snart...:)

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...