onsdag 9 mars 2011

STUDIEDAG!

Det är lärarnas uppdrag som läroplanen beskriver och det är elevens rättigheter läroplanen förmedlar... Vår nya läroplan känns riktigt bra tycker jag och jag tycker det är roligt att få vara med i implementeringen av den. Jag tror också att vårt uppdrag i fortsättningen kommer att bli enklare. Lgr 11 är lättare att tolka, den är tydligare bl.a. för att den innehåller ett centralt innehåll - alltså riktlinjer om vad undervisningen ska behandla. Den innehåller även ett syfte - hur undervisningen ska bedrivas. Man har också tagit bort det luddiga med strävansmål och uppnåendemål, nu blir det 3-6 förmågor i varje ämne som är målen med stöd i det centrala innehållet.

Idag har vi haft studiedag och givetvis har vi diskuterat och återigen bekantat oss med Lgr 11. Jag har haft ett litet föredrag om just våra nya kursplaner och hur de är uppbyggda. Sedan är det mycket viktigt att diskutera vår kunskapssyn, och det har vi gjort och det var väldigt givande och nyttigt. Ett syfte med den nya läroplanen är just att skolorna ska få en ökad likvärdighet och då är det väldigt viktigt att varje skola har en samsyn på t.ex. vad kunskap är, vad nödvändig kunskap är o.s.v.

En annan sak som alltid är trevligt på våra studiedagar är att vi har en timmes lunch och kan gå ut och äta tillsammans utan elever, alltså ingen pedagogisk lunch...:) Och idag var vi ett tiotal lärare som var på Sweet Chili och åt den goda lunchbuffén....

Dessa studiedagar är mycket värdefulla för oss lärare, som är till för kompetensutveckling och det önskar man ibland att vi hade fler av. Jag förstår egentligen inte att skolverket tillsammans med vår regering sett till att vi fått några extra studiedagar nu när vi ska införa denna nya läroplanen, men det är ju som allt annat i vårt yrke, det bara tillkommer, men ingenting tas bort... Läroplanen är som jag skrev i början vårt uppdrag och det är bara något vi måste arbeta utifrån när hösten är här, vare sig vi fått tid eller inte att sätta oss in i den....

"En del behöver lugn för att arbeta,
andra behöver arbeta för att känna sig lugna".
Kram till er alla!

Inga kommentarer:

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...