torsdag 24 september 2009

RELIGION!!

Nu är det torsdag igen och jag sitter på min kammare och läser. Denna vecka om religioner i Sverige. Igår skickade jag in min första hemtenta på kursen "Invandringspolitik i Sverige på 1900-talet", som inte var den lättaste, framförallt för att det hände så otroligt mycket inom detta och så få ner det på 2 sidor. Så det kändes väl sådär, men gjort är gjort, och som sagt denna vecka är det att ge sig på religioner. Jag tycker det är mycket intressant, har undervisat en del om de 5 världsreligionerna trots att jag innan inte hade ämnet. Men är något intressant kan det bli bra och lärorika lektioner ändå.

En hel del känner jag igen, men sedan är det alltid nya begrepp som är nya när man kommer på högskolenivå. Har ni hört talas om Homo religious eller Homo scissus som finns inom de arkaiska religionerna? Det hade i alla fall inte jag. Det är en forskare som frågar sig hur myter och riter fungerade för de människor som levde innan de naturvetenskapliga och socialvetenskapliga präglade verklighetsbeskrivningarna - trädde in på scenen... Ja det kan man fråga sig, men sådant får jag också lära mig, hmmm... När jag läst klart all litteratur ska jag börja fundera på hemtentan "Vad de olika religionsmänniskorna har för syn på meningen med livet och om det finns något heligt, varför söker människorna efter detta"??

Ikväll blir det en steppass med Emma, jag behöver verkligen rensa tankarna...
KRAMAR MARIE!!

1 kommentar:

Ann-Sofie sa...

Väldigt kul med religion, kunde inte få nog när jag läste upp mitt betyg i det, ville bara fortsätta och borde kanske gjort det :/ Men, men...
Hoppas det går bra med dina uppgifter!
Kram från Annso

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...