måndag 14 december 2009

Nougatkulor

Det har varit en helt fantastisk helg i Stockholm. Tänk att bara åka iväg och ta det lugnt, julshoppa och umgås med Johanna och Nicke i deras superfina lägenhet. Jag passade så klart på att mysa lite extra med min dotter♥.

Igår tog vi det väldigt lugnt, sov länge och såg lite lucia på teve. Men Johanna och jag passade också på att göra lite julgodis, det blev nougatkulor, ett recpet som jag tagit på Charlotte Perellis sida. Johanna hade saknat lite julstämning, men i helgen blev det allt en del, och givetsvis åkte favoritjulskivan på "Absolut Christmas"... Summa summarum, en välbehövlig och trevlig myshelg...




Nougatkulor ca 40 st
130 g nougat
200 g mandelmassa
200 g mörk choklad
1 msk rapsolja
1 påse mandel
  1. Skär nougaten i 20-25 mindre bitar. Gör detsamma med mandelmassan.
  2. Kavla eller tryck ut mandelmassan till en platta och lägg på en bit nougat.
  3. Rulla ihop till en kula där mandelmassan täcker nougaten. Gör likadant med resten av mandelmassan och nougaten.
  4. Smält chokladen i vattenbad och rör ut chokladen med oljan.
  5. Kör mandeln i en mixer eller hacka den
  6. Dela bollarna på mitten och doppa dem i chokladen.
  7. Doppa sedan den platta sidan i den hackade mandeln.
  8. Lägg kulorna på en bricka eller skärbräda och ställ kallt.
Lycka till!!
Hej då i vintertider!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj vad gott det såg ut! Måste testas! Kram

Ann-Sofie sa...

Hej Marie, låter som en toppenhelg!
Kul att bara få umgås!

Ser gott ut, kanske vi testar!

KRAM

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...