onsdag 11 maj 2016

BUN får ta hela smällen!

Att vara lärare är oftast väldigt väldigt roligt och ett yrke där jag känner mig behövd och där jag också kan göra nytta. Jag gillar verkligen att undervisa och att se elevernas utveckling gör mig så lycklig. Idag har vi sett sammanställningen av NP sv/sva och sett vilka bra resultat vi har, några A, men 11 B, wow alltså. Jag blir så stolt över alla elever som gjort ett sådant bra jobb och att allt vårt slit har gett resultat...:) Vilket roligt och meningsfullt yrke jag har....:)

Så idag sa vår specialpedagog att vi skulle hem och fira, men samtidigt blir jag nedstämd över att vara lärare i denna kommun just nu..:( För fler och fler lärare lämnar vår kommun, dels p.g.a. alla neddragningar och för att andra kommuner erbjuder högre löner. Många lämnar oss och flyr till Hultsfred och idag hörde jag precis att en lärare tackat jag till Eksjö kommun och någon till Vetlanda o.s.v. När jag sedan kommer hem och får läsa i Dagens Vimmerby att kommunstyrelsen nu har beslutat att BUN får ta hela smällen vad gäller besparingarna p.g.a.v att ytterskolorna ska vara kvar, vilket 80 % av Vimmerbys befolkning röstade ja för i en folkomröstning :( Fast det var lovat att så skulle det inte blir, så här står vi där nu, vilket vem som helst kunde begripa. Jag blir så oerhört besviken och detta tar udden av att jobba i kommunen. Hur kan man ställa skolor mot skolor? Och de drabbade blir barnen och detta ska vara barnens stad, vilket skämt...:( :( Vi ska också bli landets bästa skolkommun 2020, ja tjena säger jag. Hur ska vi kunna bli det när vi inte har lärare? Det finns inte ens vikarier att få tag på och då menar jag att det finns verkligen INGEN som vill vikariera i skolan.... Kommunen behöver nog ta sig en funderare, ska vi vara barnens stad? Ska vi bli landets bästa skolkommun? Hur ska vi behålla våra pedagoger och rektorer?

Ja så idag känner jag mig verkligen nedstämd, hur ska detta sluta???? Vad ska de ta av o.s.v.?Läraryrket skulle höja statusen, men hur i hela friden ska det gå till i dessa besparingstider. Och ur länge ska vi orka? En så länge flyr lärarna inte oss 1-6 på A-L, men säkert bara en tidsfråga. Vi har dock en väldigt bra rektor och duktiga kämpar till lärare, bra sammanhållning, en riktigt bra stab helt enkelt, så vi får hoppas att vi orkar kämpa vidare....

Inget roligt inlägg idag, med ack så behövligt kände jag!

Kram på er alla kämpar!
/Marie

Inga kommentarer:

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...