lördag 7 februari 2015

Studeidag 1 Bu-Bu Island!

Nu är jag hemkommer efter 2 studiedagar som vi tillbringat på en ö som heter Bu-Bu Island. Skolan var alltså stängd i fredags då vi blev upphämtade av taxi kl. 8:00 och så åkte vi till Old Town därifrån longtailbåten gick.
Förväntansfulla Sanukpedagoger väntar på avfärd!
 Yes, äntligen på väg och här är den ena båten :)
 Oj, det börjar visst blåsa lite och vattnet skvätter :)
 Och så är vi framme vid Bu-Bu där vi ska tillbringa 2 dagar tillsammans!

Först fick vi lyssna på en spännande föreläsning med Caroline Engvall som berättar om sina böcker och möten med både pojkar och flickor som av olika trauman utsätter sig själva för att bli utnyttjade sexuellt, de skadar sig alltså genom sex, vilket i många fall bygger på liv och död. Det var en smärtsam och otroligt upprörande föreläsning och många smärtsamma känslor berördes, men så viktigt att få vetskap om detta, där vi pedagoger har en mycket viktig roll att vara uppmärksam på dessa barn. Som faktiskt finns fler än vi tror :( Caroline har skrivit 3 läsvarda böcker tillsammans med 3 av ungdomarna hon har träffat, Skamfläck, 14 år till salu, Skuggbarn.
Caroline Engvall

 Sedan var det dags för nöjesflickorna :) Malin o Lola och rektor Nina att sätta igång skojigheterna :)
Mitt lag MaMaNiLo tillverkar pannband, och så börjar vi klura på vår låt :)
Full aktivitet :)
 Nu är låten till Främling klar och vi övar för fullt :)
Och så var det dags för lite vila :)
 Nu är MaMaNiLo redo för att tävla :)
MaMaNiLo (Marie, Maria, Nilla, Lotta )förstås det vinnande laget :)

Efter de stora sanukspelen eller Bu-Bu finalen, god mat, dryck, sång och alla roligheter var det dags att sova och det var så att det tog emot en del, trots att vi var rätt trötta, för man kan väl säga att våra bungalows hade riktig thaistyle med många hål och springor för ovälkomna gäster.... När vi kom så sprayade vi dock med insekts- och kackerlacksmedel och vi satte tejp för hål och springor. Jag och Karin delade rum och vi stampade och skränade för att skrämma ev. gäster, men vi såg inga :) Jag hade med mig ett eget lakan att svepa in mig i som en kokong så jag fick vara ifred. Jag somnade faktiskt med öronproppar på direkten, men vaknade några timmar senare av att svetten rann eftersom det bara finns ström mellan 18.00 och 24.00, så fläkten hade stannat. Men klockan 6.30 vaknade min rumskompis av att en stor råtta sprang på vårt tak, och tyvärr fanns det ett hål i taket så den kom även in i innertaket så hon kunde se den genom ett nät. Haha, jag hade ju öronproppar så jag vaknade en kvart senare då våra grannar gallskriker för då är råttan plus en till på deras tak. Haha ja en riktig rysarnatt må jag säga, trots det sov jag bra emellanåt.... Jag är allt modigare än  jag tror, nya utmaningar hela tiden :) 
Hål och springor i väggar och tak, försökte dock tejpa lite här och där.... På toan var det ett stort hål som jag knölade ner en stor tejpklump, tänkte det var ett perfekt hål för ormar att komma upp i :(
 Nätet där råttan syntes... bläää!! Tur jag inte såg den...

Fortsättning på dag 2 följer!!!!

Inga kommentarer:

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...