tisdag 10 februari 2015

Jubileumsvecka!

Arbetsveckan är igång och det är en helt galen vecka med roligheter :) Denna vecka firar nämligen Sanuk 10-års jubileum. Det hela startade i måndags då alla elever från förskolan (3 år) t.o.m. år 9 delades in i lag, och en pedagog plus en förskollärare har ansvar för 14 elever i sitt lag. Så i måndags träffades vi för första gången och vi hade en lära-känna-övning och så kom vi på ett lagnamn. Vår grupp är det oranga laget och därför fick vi heta sii som, som är just orange på thai :) Idag träffades laget igen på morgonsamlingen och då gjorde vi vår fantastiskt fina lagflagga :) Förskolan uteblev idag då det åkte på utflykt till Mangrove...

Sedan är det ju tisdag och vi har thaitema...:) Idag fick jag göra något helt nytt för mig och det var batik... En thailändare vid namn Sam kom till oss och hjälpte till. Idag hade jag mest ettor och tvåor så det var en riktig utmaning. Vi började med att rita en skiss och sedan fick de rita motivet på tyg som Sam spänt i ramar. Efter det fick vi varmt vax i en vaxpenna som skulle hällas på konturerna.Det var som genomskinlig stearin... Sedan fick de måla med färger och färgen stannar vid vaxet. Det blev fantastiska tavlor. Imorgon ska tyget doppas i kokande vatten och sedan får de torka innan de är klara.

Min lärarstudent fick vara med och göra drillstavar, ett riktigt uppskattat thaitema som jag heller inte varit med om, mycket kvar att uppleva :) Det såg alla fall riktigt trevligt ut, men mycket jobb förstås. Från ihåliga plaströr som täcks med tejp i olika färger och på ändarna sätter man dit fransar av gummi (från innerslangen på cykeldäcket). Sedan kan elever drilla och göra fina konster med sina stavar...

Imorgon fortsätter vår jubileumsvecka med att laget ska komma på en hejaramsa :) Sedan har vi stora jubileumsdagen på torsdag och då händer det massor, men början att laget ställer upp sig med sin flagga och vi tågar alla ner och sjunger vår Sanuksång och vår nya jubileumsång :)

Kram till er alla som följer med mig på mitt stora äventyr :)

/Marie!

1 kommentar:

Maria Lind sa...

Ser så roligt ut allt ni hittar på att göra :) Vilka möjligheter för samarbete och kreativitet! Bra grejer till höstens Vänskapsvecka ;)
Stor kram till dig!

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...