fredag 14 november 2014

Påhittat :)

Igår var jag och 10 kollegor (inkl. rektor) från AL på konferens i Linköping. Det handlade om kartläggning för nyanlända som just Linköpings kommun ligger i framkant för..:) Vi har en del att lära och det verkar vara en kommun som verkligen vet vad det handlar om att ta emot familjer med annat modersmål än svenska... Just kartläggning handlar ju om att ta fram elevens styrkor och vad den kan redan innan, och det måste ju kollas på deras modersmål... Det var som sagt en mycket givande dag och även vår rektor var med och det känns alltid bra när man är på en bra kompetensutvecklingsdag. På förmiddagen lyssnade vi på språkforskaren Monika Axelsson som länge engagerat sig för flerspråkiga barn och unga och deras språkutveckling. På eftermiddagen valde vi olika seminarium och jag var först på ett som handlade just om varför kartläggning och hur man organiserar och nästa var kartläggning i matematik, väldigt bra båda två :)

Dagen avslutades på bästa tänkbara sätt då vi alla fick lyssna på Navid Modiri , född i Iran och uppvuxen i Göteborg. Han har ingen akademisk utbildning, men en fantastisk kreativ entreprenör. Han utgick ifrån att allt omkring oss är påhittat  och det handlar om att bli en person som bryter mot reglerna och går sin egen väg och hittar på. Han fick oss alla att slappna av och skratta. Helt galet men rätt som det var stod jag där och blundade mitt emot en främling och kramade personen ifråga som jag inte har en aning om vem det var. Detta helt förbjudna i vår svenska kultur fick Navid oss av göra, gå helt utanför ramarnas :) Navid har en blogg som heter " 365 saker som du kan göra", där han verkligen gjorde 365 olika saker under 365 dagar, allt från att besöka en guru i Indien till att äta kattmat :) Navid har man också hört i P3, som Frank på P3, han var också med i Musikhjälpen och vanna 50 000 kr så han fick spela golf med Jimmie Åkesson :). Ja verkligen en superavslutning, att få lyssna till Navid  som var både engagerande, inspirerande, tankeväckande och otroligt underhållande :) Hans föreläsning gick ut på att uppmaning till mod och att hitta sin kreativitet....



Som sagt inga högskolepoäng, men likväl en massa inbillningspoäng :)

Och så var det nästa check, nu är äntligen mitt visum inskickat... Yeeeh... Och så har jag dubbelkollad att det verkligen är 30 kg bagage som gäller och det stämmer, yeeehh igen och jag kan slappna av i mina planer vad gäller packning....

Kram!
Marie!

Inga kommentarer:

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...