fredag 31 januari 2014

Känsloladdat!

Sawade kaa!
Veckorna bara rusar fram och jag har nu varit här en hel månad. Idag slutade min första elev och det var ett känsloladdat avsked då jag höll mitt avtackningstal i Salan inför alla elever, lärare och en del föräldrar. Sedan sjunger alla en sång "Sanuk ska byggas utav glädjen" o.s.v. och sedan får eleven sin thaibok. Ja det var med gråten i halsen jag precis klarade av det hela:) Usch fy och ve... Men familjen och jag har fått så fin kontakt att vi har bestämt att de ska komma till V-by i sommar och jag ska ta med dem till ALV:) Ikväll när vi var några familjer som var och åt så kommer eleven som slutade med ett vackert hjärtanhalsband till mig och familjen tackade mig återigen, ja, då kunde jag inte hålla mig längre utan då kom tårarna..... Det är mycket känslor här på Lanta....


Veckan som varit har som vanligt bjudit på allehanda spännande saker. I tisdags var mitt thaitema att besöka ett Buddhistiskt tempel, vilken var en hel vetenskap. Men tack vare en jätteduktig tolk fixade vi hela ceremonin. Först tar man av sig skorna innan man går in i templet innan man går och sätter sig på huk framför munken. Man får inte visa fotsulorna. Sedan kryper man på knä fram för att ge munken gåvor, vi vayar, en sorts bön och sedan får vi en välsignelse i form av att munken ber och skvätter vatten på oss med en lite kvast:) Ceremonin slutar med att vi får var sitt armband som sedan tolken berättar hur vi ska sätta på oss.) Man ska först stryka armbandet tre gånger på armens översida för att få ut alla synder, en för Buddha, en för munken och en för föräldrar eller någon annan som står en nära. Sedan knyter man på sig armbandet som ska ge tur, men det måste sedan trilla av av sig själv, annars blir det otur :)
 

Här i veckan har också det kinesiska nyåret firats. Inne i Saladan har det varit en stor kinesisk marknad och det har smälts en massa smällare och fyrverkerier hela veckan. Fr.o.m. idag är det hästens år, från att ha varit ormens :) Anna, jag och Gunilla tog en sväng och besökte marknaden och bara beskådade all mat som var allt från torkade kackerlackor och larver till fantastiskt vackra sushi...:) Det var också otroligt billigt att handla där, köpte en bh för 50 BT, ca 10 kr:), två par skor för 55 kr. Det är riktigt roligt att handla här för man får snygga klänningar för ca 30-40 kr. Men nu är det ju så att jag får thailändsk lön så jag får inte tänka att allt är så billigt hela tiden :)



Pop kan mai = på återseende kära bloggläsare!

Inga kommentarer:

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...