onsdag 18 januari 2012

HLR

Ja då var det dags igen, för årets Hjärt och Lung Räddning...:) En gång om året har jag en timmes undervisning med eleverna om hur barn kan rädda liv, vilket är lika upplyftande varje gång. Egentligen skulle vi kunna ha hur många lektioner som helst runt detta för eleverna har så mycket att berätta om olyckor de varit med om och hört talas om... Men som sagt en gång blir det och då är det mycket som ska gås igenom. Vi repeterar alltid vad de har lärt sig från år 1 fram till det år de går nu och så läggs det till en ny kunskap. Och i år 5 ska de lära sig "stående buktryck" alltså hur man gör när någon satt i halsen, luftvägsstopp. Men vi repeterade även mun-till-mun-andning, på dockor förstås och det är alltid lika spännande haha...:)

Trots att vi bara har detta en gång om året så är jag helt övertygad om att det är jätteviktigt. Vi hade faktiskt en riktigt otrevlig incident som hände med en elev i klassen förra terminen. Hon ramlade av cykeln och slog sig medvetslös och det blödde rejält om henne, men kompisarna gjorde precis som de lärt sig, en av tjejerna ringde 112, medan en annan la henne i stabilt sidoläge och en tredje sprang efter hjälp. Flickan som ringde hade dessutom varit mycket saklig och ordentligt talat om exakt var de befann sig. Det hela slutade bra och efter några dagar på sjukhus kom flickan hem, visserligen blåslagen och sönderskrapad. Läkarana sa att cykelhjälmen räddade hennes liv (den hade nämligen spruckit mitt itu) och så klart kompisarna som larmade...:) Ja så jag hoppas att dessa viktiga HLR lektioner för med sig kunskap som de kan ta med sig i verkliga livet om det skulle behövas...



"Försök att göra någon glad varje dag om det så bara är dig själv"


Kramar från Marie!

Inga kommentarer:

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...