torsdag 25 juni 2009

Min engelska slutuppgift

BLOGGUPPGIFT den 25/6-09
Jag började läsa denna engelska kurs främst p.g.a. att jag inte kände mig alls bekväm med det engelska språket i vare sig tal eller skrift, men har jag ändå fått undervisa i engelska varje år trots att jag heller inte har någon behörighet i ämnet. Därför tänkte jag att jag måste hitta någon kurs på distans, och kursen i Växjö tyckte jag passade mig. Jag fick dock inte lärarlyftet, men när jag fått välkomstinformationen och läst igenom kursplanen blev jag så sugen så jag tänkte testa att läsa den ändå. Det jag föll mest för när jag läste kursplanen var att arbeta med IKT och att integrera ämnet engelska med de andra ämnena. Att jag sedan läste kursen var verkligen ingenting som jag har ångrat.

Mina förväntningar på kursen var att jag skulle bli säkrare på det engelska språket och att jag skulle få mera didaktiska tips och idéer, för jag gillar inte den traditionella undervisningen med text, glosor och workbook. Didaktiska tips har jag verkligen fått med mig tillsammans med ett helt nytt tänk i den engelska undervisningen som jag dessutom försöker sprida på vår skola. Jag har också utvecklat det engelska språket en del. Eftersom vi inte har fått dagarna i Växjö på svenska och kunnat lämna in uppgifterna på svenska så har jag väl kommit undan en del känner jag.

Första delkursen var att individualisera undervisningen, och redan där fick jag ett förändrat förhållningssätt, inte så att jag inte haft individualisering med mig förut men just i ämnet engelska är det lätt att alla gör samma sak. Det var också spännande att få höra och läsa om hur den engelska kursplanen är i andra länder. Jag tyckte dock att ”Teaching English as an Internationell Language” var en alldeles för svår bok och skilde sig därför från allt annat i denna kurs. Den kom dessutom i första delkursen, och gjorde nästan så att jag redan där tänkte hoppa av.
Delkurs två var den absolut mest givande, eftersom just IKT är motiverande för både mig och eleverna. Det är heller inte lätt att bara sätta sig att leta efter bra uppgifter, men här fick vi kollosalt mycket didaktiska tips och idéer. Mina elever växter verkligen i denna delkurs, och de andra eleverna i de andra engelskgrupperna blev lite avundsjuka. Att arbeta med varsin Photo story som de senare fick presentera för varandra och dessutom kunna visa för sina föräldrar på utvecklingssamtalet var otroligt utvecklande för eleverna. Syftet med mitt projekt var att variera den engelska undervisningen genom att använda IKT i språkinlärningen, och det var verkligen ett syfte som blev uppnått. Vi fick även en hel del bra förslag på artiklar och litteratur i denna delkurs. Det ingick även att vi skulle öppna en blogg, och det var något som gick hem hos mig för jag är nu mera en hängiven bloggare, och mina elever har även dem öppnat en klassblogg på http://www.pedagogbloggar.se/ .

Delkurs tre som var ämnesintegrering var också en mycket bra delkurs. Att integrera olika ämnen är inte för mig främmande, men just engelska är tyvärr oftast ett ämne för sig. Jag har nu även fått med ämnet engelska i mitt tänk när det gäller ämnesintegrering. Eleverna tyckte det var jätteroligt att skriva på engelska om Regalskeppet Kronan som vi hade som Tema med historia, svenska, matematik, engelska och bild. Så nu mera kommer engelska att vara med i våra temaarbeten lika naturligt som de andra ämnena.

The Royalship the Crown!

En riktig höjdpunkt i kursen var när vi åkte till Växjö och hade en dag med praktiska övningar med Cecilia. Detta var verkligen en bra dag. Vi fick med oss otroligt många bra kommunikativa övningar att utöva med eleverna, och det stärkte mig ännu mera att lägga läromedlet åt sidan.

I den sista delkursen skulle vi ha ett bokprojekt och detta var också en bra delkurs, trots att tiden för ett nytt projekt inte riktigt hanns med på slutet av terminen. Vi fick också många bra tips på engelska böcker av Sheila i Växjö. Men vi hann faktiskt genomföra ett bokprojekt, men precis här som i de andra delkurserna så är det mina förändrade tankar som är viktigast. Jag har fått en förändrad syn på ämnet engelska, och min osäkerhet har mattats en hel del trots att jag fortfarande behöver bli bättre på engelska så har jag förändrat mitt förhållningssätt. Jag är inte alls styrd av läromedel, trots att jag delvis använder det. Jag känner mig säker att variera undervisningen med många andra medel och jag vet dessutom att jag ändå håller mig till läro- och kursplaner. Jag har också fått med mig de osäkra och oinspirerade eleverna i mitt nya sätt att undervisa. Mina förväntningar på kursen har infriats med råge dessutom, och min roll att undervisa i engelska är säkrare och mycket positivare. Jag har fått positiv respons av både elever och kollegor dessutom, vilket har stärkt mig ytterligare i min roll.

Förbättringar på kursen tycker jag skulle vara att lägga den en hel lördag i stället för fredag eftermiddag och lördag förmiddag. Det är svårt för dem som inte har lärarlyft o.s.v. att åka på fredagen och sedan är det bara en liten stund på lördagen. Sedan har lördagarna varit mer givande än fredagarna. Jag tycker att litteraturen har varit mycket bra, förutom McKays bok. Vi har även belyst många nya forskningsrön, vilket jag tycker är jätteviktigt.

Tack för en mycket trevlig och givande kurs och ha en skön sommar!

Marie Lindqvist!

Inga kommentarer:

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...