söndag 9 juli 2017

Äntligen semester Parga del 1!

Nu är jag tillbaka, både här på bloggen och från vår Greklandssemester :) Jag gav rätt snart upp bloggandet från min mobil, helt hopplöst så nu kommer några blogginlägg från semestern som denna gång blev Parga. Vi har i flera år besökt olika öar i Grekland, men i år beslöt vi oss för fastlandet istället. Jag hade hört talas om Parga genom en kollega på Koh Lanta och började kolla upp det.Efter det hörde vi flera personer som rekommenderade det, så sagt och gjort det blev Parga som årets sommarsemester. Parga är en liten, riktigt mysig, gemytlig och pittoresk stad, med ö-känsla :) Vi flög från Arlanda redan 6.10 på morgonen, så det är tur att man har dotter och svärson i Stockholm så vi kunde sova där :) Parga ligger bredvid Lefkas så vi flög dit, till Preveza och sedan tog det ca 1 tim. Parga ligger heller inte långt ifrån Korfu och det är nära till ön Paxos.

Vi skålar in vår semester med Prosecco på vår balkong!
Vi går och kollar in staden!
Vi bodde mitt i Parga stad på ett litet familjeägt hotell som heter Maistrali.
 Vi lunchade nästan varje dag på Grekisk sallad eller i varje fall sallad :) De grekiska salladen smakar som bäst just I Grekland, så himla gott som lunch.
 50 m från Maistrali ligger stranden Krioneri beach, men jösses vad folk det var där så vi tog oss oftast till andra stränder. Den var väldigt liten och man låg så tätt så det blev nästan klaustrofobikänsla....

Grekland för oss innebär förutom sol och bad och den underbara Greklandskänslan även god mat och dryck, och det fanns många trevliga restauranger. De var dessutom väldigt gästvänliga och inte alls påstridiga utanför restaurangerna. Vi hittade många ställen med utsikt över staden.
Här satt vi uppe på en balkong med trevlig utsikt.

Här mitt på strandgatan, mitt i staden och maten var så utsökt god, kyckling med fetaost och spenat :)
Denna kväll tog vi oss upp på riktiga höjder och vi hade utsikt över hela Parga stad :)
 Vi fortsatte ytterligare längre upp i trappan och kom upp till det gamla slottet där vi skådade utsikten, sammanlagt var det 64 höga trappsteg upp :)
Inne på en liten gränd hittade vi en annan mysig restaurang med god mat och service, i fick t.o.m vinet upphällt och påfyllt :)

Båtfärd till Lachnos beach! Vi väl inte överraskade denna gång heller för en strand är som en strand, same same... Men det blev en speedboat utflykt och trevligt att se lite annat.
En annan dag tog vi båten lite längre bort till Sakakarini. Och det var en fin strand, men även där mycket folk. Vi hittade i alla fall en restaurang även där uppe på höjden med en härlig utsikt.
 Vi hittade en annan strand, Valtos beach som vi promenerade till nästan varje morgon, efter de 64 trappstegen gick vi nog 1 km till, det blev en skön morgonpromenad.
 Vi var visserligen där rätt tidigt på mornarna, men väldig skillnad mot vår strand. Senare fylldes det dock på, men det blev aldrig fullt.