måndag 19 januari 2009

WEBRECENSION

Här kan alla som vill få läsa mina webbrecensioner, dessa är faktiskt värda att testa.

Det har varit intressant och givande att prova alla dessa webbsidor. Det har dock inte varit helt lätt att sortera ut några att skriva om. Jag har hunnit använt två av dem med eleverna och dem tänker jag berätta om nedan.

Den första och hittills bästa sidan som jag har hittat är www.britishcouncil.org/kids
När man kommer in på sidan finns det flera kategorier som syns direkt i menyn till vänster:
Play a game (spela spel)
Print some activiteies to do (Skriva ut aktiviteter att göra)
Listen to a song (Lyssna till en sång)
Read a story (Läs en berättelse)
Practise your writing (Träna dig i att skriva)
Find lots more activities (Hitta en massa mer aktiviteter)
Vad som också är bra är att aktiviteterna finns i olika svårighetsgrader:
Easy, Not so easy, For your little brother or sister

Längst upp på sidan finns det även sju kategorier att utgå ifrån och dessa är: game (spel), print and do (skriva och göra), songs (sånger), stories (berättelser), listen, read, write (lysna, läsa, skriva), topics (ämne) och parents (föräldrar)

Första gången som vi gick ut på sidan så var det jag som visade med vår multimediavagn. Vi gick in på ”sing a song” and ”easy songs” och vi sjöng min favoritsång ”The hungry hippo”. Den tyckte eleverna var jätterolig och vi sjöng den flera gånger. Det var som en liten berättelse (animerad film) och samtidigt som de sjöng kom även texten upp. Sångerna finns även i olika kategorier som man kan välja på t.ex. kroppsdelar, trafik och alfabetet. Det finns också traditionella sånger som ”Blinka lilla stjärna”, dessa går också att skriva ut. Sedan gick vi in på ”Read a story” and ”short stories” och där lyssnade vi på ett par berättelser. Sedan fick eleverna (8 stycken) varsin bärbar dator och de fick läsa shorts stories. Nästa gång var vi ute och läste ”Fairy tales” det var extra roligt eftersom vi har haft ett sagotema (förra delkursen). Detta var mycket lyckat och vi hade trevliga och lärorika lektioner. Aktiviteten är bra för att det är som en liten film och texten syns samtidigt som man hör orden när de läser. Det blir en bra hörförståelse, där eleverna samtidigt lär sig ord och uttal. Det finns vidare arbetsmaterial att skriva till filmerna om man skulle vilja arbeta vidare.

Andra aktiviteter som man kan göra är t.ex. hänga gubbe, ”squash the monkey”. Denna aktivitet tränar ord. Sedan finns det onlinespel som tränar ordkunskap och det finns också ett klädmemory. Dessutom finns ett mycket roligt och bra spel som heter ”Word shake”, där man ska försöka göra så många ord som möjligt av 12 bokstäver på 3 minuter. Här tränar eleverna verkligen sitt minne att hitta de engelska ord de kan och dessutom ska de stava dem rätt.

Denna webbsida är lättillgänglig, den är lätt att länka sig vidare på. Både eleverna och jag gillade layoten med tydliga bilder på aktiviteterna, och den är inte så rörig som många andra sidor. Webbsidan tycket jag passar elever från år 4-6, där både svaga och duktiga elever hittar det som passar just dem. Men sångerna tycker jag att även yngre elever kan använda. Sidan har verkligen en variation på aktiviteter, men mest gillar jag lättillgängligheten.

Den tredje webbsidan som jag har testat är www.readwritethink.org/student_mat/index.asp Jag hade lite svårt att hitta på sidan, men till sist hittade jag några länkar som handlade om alfabetet och bokstäver, och dessa tyckte jag kändes lämpliga att prova. Vi arbetade nämligen just med detta innan jullovet. Sidan är upplagd efter tre olika arbetsområden som är; Att lära sig språk, Lära om språk och Lärande genom språket. Sedan finns det fyra kategorier att gå in på: Lessons (där kan man hitta mängder av färdiga lektioner), Standards (olika arbetsmoment som eleven ska ha möjlighet att göra för att vidare i framtiden kunna utveckla sina språkfärdigheter), Web Resources (ett galleri av länkar till olika arter (dialekter) av det engelska språket) och Student Material (arbetsmaterial som stöd för läs- och skriv).

Vi gick tillsammans ut på webbsidan och länkade oss vidare på Student Material”. Jag visade på vår multimediavagn så ser eleverna på storbild och själva sitter de med varsin bärbar dator och länkar. När jag hade presenterat dessa nedanstående länkar fick de välja några av dem.
Alphabet pictures pages: Här finns bilder och alfabetets bokstäver som man kan skriva ut.
ABC match: Är ett memory med bilder och man ska trycka på tillhörande bokstav.
Kiddonet Alphabet: När man trycker på en bokstav i alfabetet kom det fram 6 bilder till bokstaven och då ska man trycka på de bilder som börjar på den bokstaven.
Poisson Rouge Alphabet: Här händer det lite olika när man trycker på de olika bokstäverna t.ex. A, där ligger det apples and pears som man ska dra till rätt skål.

Dessa sidor gillade eleverna att vara ute på, mest gillade de att spela memory, för att det var en liten utmaning när det blev fler bilder för varje gång och de var tvungen att klara det på tid annars blev det ”Game over”. Det roligaste tycker jag ändå var att eleverna ville ha dessa adresser så att de kunde gå ut på dem hemma.

De sidor som vi var ute på passade elever från år 3-5, men andra sidor som jag provade passade ännu yngre, år 2-3. Sidan är anpassad till både yngre och äldre elever, eftersom övningarna har olika nivåer.

Tyvärr tycker jag att sidan var riktigt svår att hitta på, och det tyckte eleverna också. Den var rörig och det var alldeles för mycket text. Det var många länkar att trycka på innan man kom dit man skulle. Det som var bra var att det fanns instruktioner för varje lektion, samt information vad som är bra för läraren att tänka på innan lektionen.

En sista sida att rekommendera är www.starfall.com/ Sidan passar yngre elever, år 2-3 så därför har jag inte testat den på eleverna, men den är enkel, har en bra och tydlig layout.

Lycka till i en engelska undervisning med IKT!

Inga kommentarer:

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...