måndag 20 juni 2016

Varför lärare?

Idag har jag återgått till arbetet efter en underbar helg och en fantastisk skolavslutning att se tillbaka på. Nu har jag EN dag till att jobba innan jag tar SOMMARLOV.... Och jag vet att många är avundsjuka på mig och oss lärare, men jag vill tala om att vårt sommarlov har vi arbetat in och kanske till och med flera gånger om. För det första har vi 10,5 tim till i veckan att arbeta förutom den tiden vi har schemalagd på skolan, för det andra räcker det sällan så både helger och lov brukar vi få ta till för att hinna med allt. Nu kan man ju fråga sig varför man är lärare då och det brukar jag också fråga mig emellanåt.... Men för det första så är det så himla roligt att undervisa eleverna och det bemötande och gensvar man oftast får ger liksom energi att fortsätta. Men sedan kommer det tillfällen som ger ytterligare boost, som t.ex. nu när jag fick alla fina brev från mina elever, jag sitter fortfarande och läser om dem och blir så glad. Så fina brev och sådana elever som aldrig visat eller sagt att jag som lärare har betytt något ändå skriver att åren på mellanstadiet har varit så roliga och att jag varit en jätte jättebra lärare och han kommer att sakna mig. Åhh jag blir så glad och varm i hjärtat och det är ju detta som också gör att jag vill fortsätta detta meningsfulla och givande yrke. Idag hände en sak till som jag blev så glad över. Jo, tillbaka till när vi skrev NP, så var en uppgift att eleverna skulle nominera någon som var värd att vinna en tårta och varför den var värd den. En elev hade skrivit att jag som hennes lärare betydde så mycket för henne och hade gett henne självförtroende och en massa kunskaper m.m. Så klart jag blev glad över hennes NP redan då, men vet ni vad som hände idag? Dessutom på elevernas första dag på sommarlovet. Jo hon kommer med tårtan, alltså jag blev så förvånad men så klart också så glad och rörd :) :) :) Ni förstår väl att jag har världens bästa yrke och på onsdag börjar jag mitt sommarlov, ett lov som jag har förtjänat flera gånger om :)

Hon hade t.o.m tagit reda på att jag älskat Budapestårta och gjort en så fantastiskt god nöttårta :)
Nu har jag en annan rolig sak att berätta.... När jag var på semester i Thailand hade jag ett litet samtal med den nya rektorn och sa förstås att jag är intresserad att komma dit och jobba igen:) Jo så är det faktiskt :) Så det blev en intervju, men samtidigt sa hon att det var 30 återvändare som sökt till nästa läsår (plus en så där 300) så alla kan ju förstås inte få och dessutom ville hon ha pedagogerna längre perioder. Jag kände då att min chans inte var så stor för ytterligare en säsong. Men så fick jag då ett mail om att jag var välkommen nästa läsår att arbeta på Sanuk, men då en lite längre period, vilket jag faktiskt sa ifrån, men då backade hon och jag fick min period jan-mars....:) Snacka om ytterligare bost, jag har alltså återigen blivit uttagen att få göra en säsong till på svenska skolan på Koh Lanta,

Nu i helgen så träffade jag alla nya och nygamla kollegor som jag ska få äran att arbeta med och även pedagogerna i Hua Hin och Huay Yang, alla skolorna heter Sanuk och har samma ägare. Vi hade som vanligt vår konferens i Stockholm i dagarna två. Två helt underbara dagar då vi haft både konferens men också lärt känna varandra och vi gamlingar har fått delge våra erfarenheter. Det som var så himla kul var ju att jag kände så många både från min första och andra säsong, plus några nya trevliga kollegor.... Och som vanligt så är rektorerna på Sanuk fantastiska på att rekrytera kompetenta pedagoger som passar in i Sanukandan :)
Lära känna- och samarbetsövningar när det är som bäst :)
Mingel! :)

Sedan fick vi så klart thaimat och Singha :)
 Jag är så tacksam att få vara med om detta äventyr igen :)

Idag började vi vår arbetsdag med en föreläsning i Plenisalen och det var min stora förebild Ann-Marie Körling som föreläste om textsamtal. Så himla roligt och intressant att höra henne live. Jag har följt hennes blogg i många år, läst några av hennes böcker och lyssnat på några föreläsningar på webben, men nu som sagt var hon här livs levande. Hon är så otroligt inspirerande och duktig, så här har vi mycket att lära...:) Anne-Marie är grundskollärare, lärarutbildare, föreläsare, författare och krönikör. Förutom detta har hon arbetat åt skolinspektionen och granskat hur skolor arbetar med texter och hon har även varit med och skrivit kursplanerna i svenska. 

Kramar i massor till er alla!
/Marie

Inga kommentarer:

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...