fredag 22 januari 2016

Bra start med kurs och HLR!

Nu mina vänner var det väldigt länge sedan det var plusgrader. Kylan håller i sig men det verkar som det ska bli milt i helgen. Jag behöver väl inte säga att jag tycker det är jobbigt, men det går. Nu är det ju så att vi båda här i hushållet tycker likadant om vinter, snö och kyla så vi kan ju liksom inte peppa varandra...:) Dick är vaktmästare så det är ju självklart att han inte gillar snön. Han spyr verkligen galla över varje snöoväder som är i antågande och likaså när termometern sjunker... Det är t.o.m. så att jag får försöka att vara lite positiv. Som härom dagen när jag gick hem från jobbet och temperaturen hade stigit och jag tyckte det var riktigt skönt, så jag föreslog att vi skulle ta en promenad fram på kvällskvisten. Det var bara det att för det första hade temperaturen sjunkit igen och för det andra så blåste det en så vansinnig kall vind i ansiktet där vi gick så det fullkomligt värkte och det gick t.o.m igenom mössan så pannan värkte. Det blev en tyst och rask promenad kan jag säga och åter igen fick han (vi) vatten på sin kvarn om att kyla och vinter är pina och pest.....

Men nu går vi mot ljusare tider och det är bara en vecka kvar av januari. Den första hela arbetsveckan är också slut och vi har fått en fantastisk start på terminen. Mina elever är motiverade och arbetsvilliga, de är nog rätt medvetna om att de är på väg mot högstadiet. De har ju också fått sitt första betyg och vet att det krävs hårt arbete för att både behålla och ev. höja det. Faktatexten om ett land i Europa är nu färdigskriven och vi har nu 2 veckor på oss att repetera några andra genrer innan NP.

I måndags var jag, specialpedagogerna och rektorn på ett både givande och intressant dialogmöte i Kalmar. Det handlade så klart om den nya kartläggningen som från 1 jan i år är obligatorisk att göra på alla nyanlända, och dessutom inom 2 månader. En rätt gedigen kartläggning som ska göra det lättare för rektor att klassplacera eleverna. Det som var väldigt givande var också att vi just satt i dialog med andra kollegor från andra skolor och diskuterade materialet och även hur saker och ting fungerar på våra olika skolor. Det är som sagt alltid givande att höra hur andra har det, och så kan man ge tips och råd till varandra :)

En gång om året har vi HLR på skolan i alla klasser. Jag är utbildare av HLR så därför får jag äran att undervisa eleverna i det. Även min kollega Maria är det så jag gjorde grupper om 8 av våra 67 elever och så körde vi järnet hela torsdagen. Det finns en progression om vad man lär ut varje år och vi repeterar även allt som de har lärt sig under åren. Sexorna fick i år lära sig bröstkompressioner, alltså vid hjärtstopp, och då gör man 30 bröstkompressioner och två mun till mun andning, och så fortsätter man.... Repetitionen gick ut på
1. Medvetandekontroll
2. Kolla andningen
3. Stabilt sidoläge
4 Mun-till-mun andning
5. Luftstopp
Dessa lektioner känns väldigt givande och det märks att eleverna tar det på allvar. Syftet är ju att få dem att förstå att även barn kan rädda liv, vet de några av dessa viktiga saker kan det faktiskt rädda en människas liv, och att kunna hjälpa en annan människa handlar om medmänsklighet :) Alla är vi lika mycket värda, ett viktigt budskap i dessa tider.... Jag har själv räddat ett liv en gång genom mun-till-mun-andning och det känns alltid lika bra när jag berättar det för eleverna...:)

Jag är så glad i hågen att det är helg och att jag haft en fin-fin vecka med eleverna så jag säger,

Var rädda om varandra och trevlig helg!
Kram!












Inga kommentarer:

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...