torsdag 15 januari 2015

Skolvecka med nya utmaningar!

Arbetsveckan börjar lida mot sitt slut och det har gått över förväntan, tur att man varit lite varm i kläderna från förra året. Men jag ställs hela tiden inför nya utmaningar. Denna vecka var jag iväg på mitt första thaitema och det blev att åka iväg med 12 elever till gummiodlingen. Vår chaufför Eik skulle hämta oss kl.12.15, men när det gäller thaitid kan det bli när som helst, så kl. 12.45 tror jag att vi kom iväg, men eleverna är tålmodiga så blev det inte något gnäll. Väl där så fick vi se hela processen från när de snittar träden och mjölksaften rinner ner i kopparna, vidare hur de blandar den med olika kemikalier och häller den i formar. Där ska den stelna i 10 min och vi fick se hur han manglar ut smeten till plattor. Eleverna fick också prova att gå och platta ut den med fötterna. Till sist hängs de upp på tork och efter några dagar hänger man in dem i ett förråd i ca 2 månader.... En mycket intressant och lärorik dag tyckte både jag och eleverna jag hade med mig. När vi kom hem dokumenterade alla elever de det hade varit med om och jag skriver ut varsin bild till dem :) Jag fixade det hela riktigt bra, trots att jag inte hade någon engelsk tolk med mig, som tur var hade jag vart förra året och läst på lite extra och så lite knackig engelska från vår chaufför tillsammans med lite kroppsspråk och thai :)


Johanna fick också så klart komma och ha dans på en idrottslektion. Hon körde lite showdans till låten "Let it go" från filmen Frost, haha passar väl väldigt bra på Koh Lanta :) Eleverna var jätteduktiga, trots hettan och Johanna är ju bara så duktig.... 
 Så har jag haft massage på både samlingen i måndags då alla elever på skolan samlas och dagens storsamling då alla föräldrar och anhöriga också är med. Jag körde kompis- och energimassage på Lola och alla eleverna sitter i rad i salan och masserar varandra klassvis :)

Ytterligare en utmaning som jag har klarat denna vecka är att jag haft min första lektion i thai...:) Ja de ni, vi har räknat, tränat på dagarna, idag är det Wan Parahut (torsdag)och man frågar, Wani wan ari ka? Vad är det för dag idag? Vi har också tränat på andra fraser, hälsar, Sawadee kaa eller kap om man är kille, kap kon ka, är tack, aroj är gott och aroj mak mak är jättegott :) Ja nu kan ni lite thai också...

Förutom att jobba har jag haft lite andra roligheter för mig och framför allt haft det så skönt. Igår till exempel satte jag mig med en kopp kaffe och en bok i solstolen på stranden och bara njöt, tills Johanna kom tillbaka från en annan strand då gick vi på massage, inte en helt fel onsdag. Idag slutade jag lite tidigare och gick ner på stranden nedanför som heter Long Beach, för där var Johanna och det blev en eftermiddag med sol, bad, glass och läsning...:) En kväll tog vi en tuk-tuk och åkte till Bee Bees och åt mat i vår favoritkoja :)


Imorgon är det fredag igen...:) Då ska jag ta med Johanna till Diamond cliff....

Pop kan mai!
Marie


1 kommentar:

Anonym sa...

Sawadee kaa! Roligt att läsa om allt du har för dej, allt från tema till att lära ut fraser på Thai. Njut av helgen tillsammans m Johanna, ni hinner säkert med ngr sköna bad / god mat innan det är hemresa för J / hälsa! Kram Anette

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...