tisdag 4 oktober 2011

Fostransuppdraget!

"Den social grejen på nätet", ja så hette föreläsningen som jag var på idag, mycket intressant för övrigt. Jag är väldigt intresserad av ämnet och hur vi förhåller oss till sociala medier på nätet. Som lärare har vi ju både ett kunskaps- och ett fostransuppdrag, där vi bl.a. ska utveckla ungas moral. Det som händer på nätet är en speglig av vad som sker i samhället så att vare sig vi vill eller inte måste vi både acceptera dessa medier, men framförallt diskutera detta med våra elever. Diskutera normer, moral både från onlinevärlden och offlinevärlden. Är det lättare att kränka någon online än öga mot öga offline?

Vi måste också bli bättre på att diskutera detta i kollegiet, alltså hur ska vi lärare förhålla oss till det som händer på nätet? Kan vi säga till en elev att vi inte bryr oss om vad som händer på fritiden när han/hon blivit kränkt på nätet? Ska vi vara vänner med våra elever på facebook? Ska vi läsa våra elevers bloggar för att vara uppdaterade?? Min egen uppfattng är att elevers bloggar har jag varken tid eller lust att läsa och jag är inte vän på fb med någon av mina elever, men jag skulle aldrig neka en elev hjälp om den blivit kränkt på nätet även om det är på fritiden. Ja det finns faktiskt mycket att diskutera i ämnet. En givande förmiddag på Stadshuset blev det!!

En annan sak som jag återigen funderade på idag är ju mitt eget bloggande... För frågan kom idag varför man är ute på fb, varför lägger man ut bilder på sig själv, sina vänner och familj, och varför bloggar man? Svaret var för att få någon slags uppmärksamhet???? Ja, kanske det, men jag har faktiskt inte funderat åt det hållet. Jag har ju nämnt flera gånger att jag ska lägga ner min blogg, där jag är mer aktiv än på fb, men det är inte så lätt att bara sluta...:) Jag har fått ett slags beroende, jag är lite fast hihi... Det är svårt att förklara, men att skriva av sig har blivit ett behov, en drivkraft. Ja visst skulle jag bara kunna skriva av mig utan att göra det på en blogg. Men ibland är det roligt med respons och visst skulle min högsta önskan vara att få mera respons på kommentarer på bloggen, kunna föra lite diskussioner o.s.v. Men men vi får se hur det blir med hela den sociala grejen i framtiden för mig alltså...:)

Jag har ju flera gånger funderat på varför jag bloggar och jag kan inte riktigt sätta fingret på det mer än att jag vill skriva av mig, dela med mig av mina åsikter och tankar och förhoppningsvis få lite respons...:) Sluta helt och tvärt blir som sagt svårt, men jag har nog ändrat rikting en del. Jag skriver inte lika mycket om mitt familje- och privatliv, visst nämner jag det men inte alls lika mycket och jag är mer restriktiv med foton. Jag skulle vilja föra mer diskussioner om skolan och lärares uppdrag, men har varit lite nere efter hela omorganisationen så den rätta inspiritationen har inte infunnit sig ännu. Vår skola är sig inte lik och det är fortfarnde väldigt rörigt...:(


"Försök att vara närvarande i den situation du befinner dig!"


Kramar från Marie!

2 kommentarer:

Ann-Sofie sa...

Vilken intressant föreläsning! Det viktigaste med lärare & elever som vänner på fb, tycker jag är att lärarna ska vara konsekventa, finns pedagoger som lägger till vissa och andra inte, mycket fult tycker jag!
Jag tycker bloggandet har lärt mig mycket, att uttrycka mig i skrift och blivit mer intresserad av att fota :)
Sedan tror jag verkligen fb kan vara farligt för de som söker uppmärksamhet, tro jag många unga tjejer framförallt kan göra, har man då inget vuxenstöd kan det ju sluta illa! Här hemma måste alla lösen finnas i en bok, annars får man inte ha konton :) Inga hemligheter här inte ;)

För min egen del bloggar jag för att ha en nära kontakt med min familj och vänner, sedan är ju kommentarer, respons alltid kul, vare sig man lagt upp ett bloginlägg, färgat håret eller köpt en ny sjal.. :)

KRAM

Marie sa...

Absolut kan fb vara farlig om man söker uppmärksamhet, men de menade på att man sökte uppmärksamhet i alla sociala medier och det var väl det jag inte kände igen. Sedan är det många som vill ha det.

Jag bloggar också för att ha lite kontakt med min familj och nära vänner men av vissa själ hoppar jag över en del privat information som jag förut la ut. Tiden har sin gång som det heter, men jag trivs med bloggandet och precis som du så har jag utvecklats i skrift, få ut sina tankar i skrift är inte det lättaste, det jobbar vi med med eleverna..

Kram och tack för din respons..:)

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...