onsdag 25 mars 2009

Språkutveckling

Har idag med kollegan Gudrun haft hand om konferensen för våra kollegor. Ämnet var språk, om att vi alla lärare är språklärare och har ansvar för våra elevers språkutveckling. Kapitlet som alla skulle läsa handlade mycket om att utveckla sitt språk via olika forum, såsom film, drama, bild, dans m.m. men också att vi i skolan tar vara på elevernas erfarenheter, att tar in populärkulturen i skolan. Jag tycker detta är jättespännande, hoppas att kollegorna också tycker det. En annan sak som vi tagit upp är det dialogiska skrivandet som våra elever använder sig av, sms, communities med chat, E-post och framförallt bloggandet... Detta är viktiga forum som vi ska anamma i skolan också, och jag har pratat varmt om bloggandet.

Barn och ungdomar skriver faktiskt mer idag än de har gjort tidigare, de tycker också att det är roligt, så detta tycker jag är viktigt att vi tar in i skolans värld också. Kollegorna fick avsluta med att diskutera kapitlet och de fick även några frågor med sig i grupperna. Nu är det bara att sätta igång att planera till nästa träff, ha, ha!!!!

2 kommentarer:

Ann-Sofie sa...

Hej Marie...ALLA! frågar efter dvd (även jag) och jag påminner Jessica varje vecka!

KRAM

Ann-Sofie sa...

Hej Marie, får se om jag åker förbi något imorgon, A-L är ju här...men annars åker jag in tidigare på söndag o kollar slutet....men kan nog inte hålla mig borta hela dagen imorrn om jag känner mig själv :)
Helt galet om de ska lägga ner s-bro....men man blir ju inte ens förvånad längre...!
Ha en skön helg, ses söndag om inte annat!
KRAM Annso

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...