torsdag 5 mars 2009

Hur ska detta sluta??

Ja, hur ska man börja när det första man läser när man öppnar tidningen är att en elev har kastat en stol i huvudet på en lärare här i Vimmerby på IV programmet. Nu var det inte så att det var meningen att stolen skulle hamna på läraren utan på en annan elev, den stackars läraren skulle gå emellan bråket, och fick på köpet ett sprucket ögonbryn och en bruten tumme. Är detta vår arbetsmiljö??? Hur ska detta sluta?, precis som jag läste på AnnSofies blogg skulle lärare framförallt på IV behöva ett risktillägg. Lärarens roll idag är verkligen inte bara att undervisa eleverna i olika ämnen och de dem kunskaper. Vi får vara extraföräldrar, kuratorer, poliser, psykologer och gud vet allt... Jag gillar verkligen mitt arbete, MEN ibland blir jag rädd och undrar varför jag valde detta yrke. Dessa elever som inte har någon spärr finns runt omkring oss hela tiden, och när man minst anar löper de amok. USCH!!!

Vi på A-L skolan var igår på en föreläsning om "LIVSKUNSKAP", och det är ju värt att fundera på när det händer sådana här hemska saker. Vi fick lyssna på en jättebra föreläsning om förhållningssätt, ledarskap och olika värderingsövningar man kan göra, verkligen bra... MEN vad hjälper det, när inte eleverna har med sig några vettiga värderingar hemifrån???

Jag skänker en tanke till Emma, läraren på IV som med mod gick emellan dessa grabbar, och faktiskt med risk för sitt liv och hälsa. Är det verligen värt det??? Ska vi behöva göra dessa insatser i vårt yrke?? Ska vi inte ge eleverna goda kunskaper så att de kan klara sig som goda samhällsmedborgare??

Hoppas på en mer harmonisk skola, där alla elever ska kunna känna trygghet!!

2 kommentarer:

Ann-Sofie sa...

Åhhh...vad fint att du tänker på Emma, det är inte klokt! Blir alldeles rörd till tårar när du och andra förstår hennes situation!
Och precis som du skriver, MODIG är hon, detta var ju inte första gången direkt!

KRAM Annso

Ann sa...

Det är verkligen synd att sådant här sker för de flesta ungdomar sköter sig och vet vad som är rätt och fel. Vi få kämpa på att lära och visa våra elever vad som är rätt och fel och att vi bryr oss om dem.

Ann

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...