tisdag 24 oktober 2017

Weekend till Prag!

Ja då var vi tillbaka till verkligheten och vardagen igen efter vår härliga weekend i Prag :) Tänk så det kan bli, bara så där, för när jag fyllde år överraskade min kära sambo mig med denna resa. Först blev jag lite orolig då resan inte var på höstlovet utan mitt i oktober, men som tur är har jag sjyssta kollegor som alltid ställer upp och jag hade komptid så allt löste sig :) Och jag blev så klart jätteglad för presenten....
Så i torsdags var det dags att ge sig av. Vi flög från Arlanda på eftermiddagen och resan tog bara 1,40 tim så det var en lagom tur. Han hade t.o.m fixat taxi från flygplatsen till hotellet Noir. Måste säga att jag är imponerad av allt han bokat och styrt med, eftersom han aldrig förr bokat resor utan det är jag som står för den biten :) På kvällen tog vi oss en tur i området och sedan år vi middag på en närliggande restaurang och eftersom vi var i Prag var ju även jag tvungen att prova deras billiga öl :).
På fredagen däremot åkte kartan fram och joggingskorna på för då blev det att vandra från det ena turistmålet till det andra. Vi hade mycket att beta av :) Förmiddagen var lite molnig och småkall, men framåt dagen kom solen fram och det blev riktigt skönt. Vi började med att gå över den kända Karlsbron. Prag är ju känd för alla broar över floden Vitava. Längs denna bron finns ett 30-tal statyer, helgon och andra religiösa figurer, som dock inte är original, för de finns idag bevarade på olika museum i staden.

Väl över på andra sidan besökte vi den vackra Pragborgen från 800-talet, men som byggdes om på 1500-talet, och idag huserar Tjeckiens president där. När vi kom in på slottsgården fick vi skåda en bröllopsfotografering. Innan vi gick över bron igen åt vi lunch och testade då deras utsökta gulasch i bröd och så klart en öl till det :)

                                                      Kungliga slottet bredvid borgen!
Blev imponerad av statyerna som hängde rakt ut från borgen.
Från utkiksplatsen på borggården!
Lunchtime!
När vi kom tillbaka på den andra sidan igen gick vi till den judiska delen och såg flera synagogor och den judiska kyrkogården. Detta var en av få begravningsplatser som fanns för Prags judar och det sägs att det ska finnas omkring 200 000 gravstenar, när marken var fylld byggde man på nya i  lager på lager med gravstenar :(
Vid den här tiden på dagen visade vädret sin bästa sida och vi kunde sitta och njuta på ett utecafé, innan vi gick vidare till gamla stadens torg, som tydligen är stadens hjärta och själ.
Tyvärr hade Frans Kafkas café lagts ner
 Vi fortsatte vandra vidare och kom till Vaclavplatsen där det på medeltiden låg en hästmarknad och sedan på 18800-talet blev det Prags kommersiella plats....
Efter 7 timmars vandrande var vi värda lite firande på hotellrummet, så det blev ett glas champagne innan det var dags att gå ut och äta i vårt område som var den nya delen...:)
Efteråt tog vi en promenad i ett småruggigt väder och det blev lite spöklikt när vi gick till områdets kyrka, lite som halloween :)
På lördagen var vi ju tvungna att avverka det vi inte hann på fredagen bl.a. John Lennons Wall och pub och då upptäckte vi att det var på andra sidan bron, så det blev en sväng över Karlsbron igen och denna dag var det en massa mer turister än dagen innan, men solen sken och vi njöt av det och stämningen var på topp :)
 Tillbaka på andra sidan tog vi lunch och njöt av utsikten över floden och borgen på andra sidan!
På eftermiddagen strosade vi i vimlet i Prag, gick på en marknad och vi besökte även gamla torget igen och som sagt det var väldigt mycket folk ute denna lördagseftermiddag.!
 Astronomiska uret som varje timme ringer och tuppar gal!
 Många pubar och restauranger besöktes och vi var nöjda med både maten, drycken och framför allt kostnaden, för en öl eller ett glas vin ca 15 kronor :)
 Söndagen var sista dagen och vi hade inte så mycket tid innan taxin kom och hämtade oss, men en liten promenad i området och en fika hann vi efter frukosten.
Då kan man göra check på Tjeckien och Prag som varit ett av föremålen som jag velat besöka en längre tid, tänk att det visste han min kära sambo.:) Ett stort tack för den fina presenten och vilken surprise :) Vi är båda väldigt nöjda över besöket, vi hann det vi ville och att det var ovanligt varmt för årstiden gjorde ju inte saken sämre, så vi kunde gå ute och njuta av utecaféer m.m.

Kram till er alla!

Inga kommentarer:

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...