onsdag 18 oktober 2017

Agera metoo m.m.

Just nu är det vissa saker som förvånar mig, därför är det dags att agera...Först och främst tycker jag att initiativet #metoo är så bra och härligt, främst att så många hänger på och förstår budskapet, samtidigt är det ju fruktansvärt tragiskt att kampanjen överhuvudtaget måste till :( Nätkampanjen säger väldigt mycket, och den visar också att tjejer har fått nog. Men budskapet verkar också missförstås eller kanske är det provocerande för vissa,, jag vet inte??.... Metoo står ju för att du är inte ensam och du som är drabbad har inget att skämmas för. Detta handlar inte om manshat eller inte kvinnor mot män, utan istället handlar det om allas rätt till sin egen kropp, oavsett om man är kille eller tjej. Så klart vi måste agera, det är ju faktiskt ett faktum att tjejer snart inte kan gå på krogen förrän de blir tafsade på eller inte ens på nätet får de vara ifred, var 5:e tjej har blivit sextrakasserad på nätet :(. Det måste till en attitydförändring helt enkelt!

Jag har två döttrar och så klart är man orolig varje gång jag vet att de ska gå ensamma på kvällen, för att de t.ex. ska bli våldtagna, för det vet vi ju alla att det är vardagsmat idag och det värsta är att brotten har ökat så pass att polisen inte ens hinner utreda dem utan de läggs i botten i högen av alla brott :( Så go for it girls! Och jag vet att väldigt många män stödjer detta också :) De flesta män tycker detta är lika vidrigt som jag, det vet jag.

En annan sak som också förvånar mig, är det uttalande som några politiker, (moderater) gjort om att modersmålet i skolan för våra elever med annat modersmål, samt svenska som andraspråk ska bort. Samtidigt säger all forskning att det är viktigt att utveckla sitt modersmål när man ska lära sig ett nytt språk och att det dessutom blir lättare. Svenska som andraspråk och modersmål är grunden för våra flerspråkiga elevers skolframgång. Ingenstans i deras artikel finns något som vilar på vetenskaplig grund, alltså jag förstår inte hur de kan uttala sig på detta sätt. De menar att de ska lära sig svenska istället, precis som de inte gör det när de har svenska som andraspråk, för nu är det inte på något sett ett stödämne, utan ett ämne som ställer lika höga krav som svenska om högre till och med.Vi lever i ett flerspråkigt samhälle så ska vi lyckas med våra elever ska vi nog inte lyssna på vad de har att säga i sitt inlägg, det är rent av skrämmande, en stor okunskap kring ämnet som istället behöver satsas på, fler behöriga lärare i ämnet helt enkel. Framförallt så måste våra nyanlända elever få samma förutsättningar som alla andra och om våra förväntningar att de ska lyckas ska infrias måste vyerna vidgas, kanske främst vad gäller för debattörerna i detta inlägg.

Nu ska jag inte gräma mig mer över allt jag läser, det är det som är bra med att skriva av sig, det liksom lättar lite :) Jag tycker att det är viktigt att visa sina åsikter, vågar agera och tycka till. Jag tycker dessutom båda dessa saker är viktiga för oss lärare att lyfta. Vi har en mycket viktig roll här.

Nu mina bloggvänner ska jag packa min väska, för nu ska jag ge mig iväg på en lite minisemester :)

Kram till er alla!
/Marie



Inga kommentarer:

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...