fredag 27 oktober 2017

Viktiga samtal med eleverna!

Nu är veckan slut och det är dags för eleverna att få ett efterlängtat höstlov. Jag däremot har ju inte en veckas lov, dock två dagar, vilket också är efterlängtat. :) Vi har haft en bra vecka och jag avverkade mitt sista utvecklingssamtal för terminen och det känns ju alltid skönt.... Veckan avslutade vi med ett riktigt fredagsmys, med tända ljus och så lyssnade vi på en spökhistoria på Sveriges radio, vilket var uppskattat. Vi har också denna vecka berört ett väldigt viktigt ämne, efter att  nätkampanjen #metoo spridit sig på sociala medier så har vi diskuterat detta med eleverna, här har vi verkligen en viktig uppgift i skolan, likväl som alla föräldrar har. Det är ju inte det lättaste ämnen, men tack vare SVT och Lilla Aktuellt fick vi hjälp på traven. Vi har ju förut diskuterat detta då jag efter Caroline Engvalls föreläsningar fått upp ögonen för detta viktiga ämne, sextrakasserier på nätet.... Men nu blev det djupare samtal, mycket tack vare dessa bra program :)
Vi såg alltså Lilla Aktuellt skola som denna vecka tog upp detta viktiga ämne, men vi såg också en annan speciell del som heter "sexuella övergrepp" och efteråt satte diskussionerna igång på riktigt. Man vet ju aldrig var det ska sluta när man pratar bröst, rumpa, snopp och snippa, men oj vad seriösa våra 11-åringar var, vad de tog detta på allvar och så klart berörde inslaget väldigt mycket. Jag blev djupt imponerad och inte ens när det var dags för rast sa någon till utan de ville titta klart. Vi har också arbetat med Rädda Barnens material "Stopp min kropp". Vårt syfte med detta är vi först och främst vill få eleverna att förstå att Nej är ett nej och att de är ägare till sin egen kropp, men också vikten av att om något händer ska de alltid våga prata med någon vuxen, likaså vart de kan ringa om de vill prata med någon och att det är aldrig barnets fel om någon vuxen gör något, utan det är alltid den vuxnes ansvar....


Kram och ha en skön helg alla fina bloggvänner!

Inga kommentarer:

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...