söndag 19 februari 2012

Sportlov blandat med engelska!

Det stundande sportlovet kunde inte ha kommit lägligare...:) Jag ska försöka kurera mig ordentligt, jag och min kropp mår inte så bra så jag ska försöka tänka på mig själv så mycket det går.

Jag jobbade ju bara ett par dagar förra veckan, för jag var hemma och var sjuk. Men jag hann med att gå på en mycket bra föreläsning om engelskainlärning för dyslektiker. Vi har ju hört en hel del om dyslexi och hur tufft det är för dem i skolans värld. Men det går nog inte föreställa sig hur svårt det är att även lära sig skriva på engelska som är ett mycket mer komplicerat språk att stava än vad svenska är.

Vad sägs om "Ve kan spik and right weri god nou!" (Godkänd av legitimerad dyslektiker). Varför är engelskan så svår att läsa då?


  • Brokig språkhistoria - många influenser

  • Tranparens (ljud och bokstav hör inte ihop)

  • 26 bokstäver - 43 ljud i engelska

  • Minst 110 sätt att stava dessa 43 ljud

  • 29 bokstäver - 37 ljud i svenska

Titta bara på;



  • f som i fat

  • ff som i stuff

  • ph som i phone

  • gh som i laugh

Föreläsningen var riktigt bra och gav många konkreta tips och idéer på hur man kan arbeta med engelskundervisningen för elever med dylexi. Hon förespråkade också "HELP start" som är hennes egna läromedel för barn, ungdomar och vuxna med dyslexi och svåra svårigheter att stava på engelska. Malin Holmberg som föreläaren heter har 14 års erfarenhet från denna strukturerade metod. För mer intresse kan ni gå in på hennes sida http://dyslexiforeningen.se/egnafiler/holmberg.pdf


Njut av söndagsfriden kära bloggläsare!


Kramar Marie!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag brukar visa mina elever ordet "GHOTI" och fråga om de kan läsa vad det står. De ska använda alla sina engelskkunskaper vad gäller uttal... De är ganska uppfinningsrika men ingen är (förstås) i närheten.

Sedan ritar jag en fisk och frågar om de vet vad det heter på engelska och talar om att de just sagt ordet som står skriver på tavlan. HURDÅ!? undrar de ju förstås då...
Så här:
uttala GH i enough - F
uttala O i women - I
uttala TI i position - SH
= fish
...inte undra på att man får ont i huvudet när man stöter på ett nytt, okänt engelskt ord!

Marie sa...

Ja hon tog även exemplet ghoti. Inte är det enkelt med engelska inte. Jag får prova med mina elever också...:)

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...