måndag 9 januari 2017

Kaos på paradisön ;(

Det är inte alltid det är så roligt i paradiset. I lördags regnade det i stort sett hela dagen. Men en dag går ju an och vi gjorde det bästa av dagen. När jag hade flyttat upp mina grejer till mitt nya rum så gick vi till yogan, helt underbart i salan när man hörde regnet strilade utanför.

Till lunch gick vi till vårt favoritställe blå stolarna och åt Pad thai (den godaste ever) och en Singha och detta för 100 Bath, ca 27 kr :). Sedan fixade jag på mitt rum lite grann, ett okej rum men jag saknade en garderob och förhoppningsvis ska jag få en, men värst var nog när jag upptäckte att jag bara har kallvatten :( Det får vi verkligen se om jag står ut med, annars får jag leta reda på ett annat rum till nästa månad. Lever lite mer thaistyle än vad jag gjort annars om åren måste jag säga..:)
Vi passade också på att scypa med Elina och barnen hemma, så himla rolig, Mila ville helst komma in i datorn och hon skrattade hela tiden...:)
På kvällen hade det lugnat sig en del så då gick vi till Krua Nidnoy och åt tillsammans med några kollegor. En kollega som jag jobbat med förut jobbade höstterminen så hon ska redan åka hem, så vi sa hej då till henne.
Ja då kom vi då till söndagen som vi också visste skulle regna, dag 2 alltså, men vad vi inte visste var att det även skulle storma, värsta stormen, har aldrig varit med om något liknade. Jag hann bara ner och äta frukost hos Johanna och Nicke och sen kom jag/vi inte därifrån. Det small och dånade överallt, tak rasade på massagen och baren bredvid, vi hörde tegelpannor flyga från taken, så vi tordes helt enkelt inta ta oss ut. Men framåt eftermiddagen tyckte vi att det mojnat något och vi höll på att bli tokiga inne i det lilla rummet. Till saken hör att vi inte hade haft någon ström från morgonen. Men som sagt vi klädde på oss regncapen och gick ut. Och herre gud så det såg ut, det var värre än vi någonsin kunnat ana. Träd hade fallit som käglor, över vägar och in i tak, så massor hus och bungalow förstörda, även en massa restauranger som taken blåst söder, tegelpannor, grenar och skräp på vägarna. Vi hörde något om att det kunde varit en tornado :(
Utanför mitt rum :(
En restaurang som fullständigt rasat samman :(
Vår skola har fått 2 stora träd och förstört taket ;(

 Elledningar hänger ner överallt!
vid gott mod!

 Här var vi och åt i lördags kväll och nu har hela taket rasat samman :(

 En båt kom i land, förhoppningsvis har den slitit sig!

Ja mina vänner detta var allt annat en roligt och en tragedi för thailändarna, mitt i deras högsäsong när de tjänar på turisterna som mest rasar deras restauranger sönder och samman. Otroliga materiella skador för dem. Vi lever verkligen i två världar. Vi hörde att detta var det värsta sedan tsunamin :(

Och elen då??? Ja ledningar överallt, men på kvällen hade den kommit tillbaka på de flesta ställen på ön, men på vår skola har den inte kommit en. Det är alldeles för många elledningar som slitits sönder, så vi kan inte ens gå in i våra klassrum för det ligger ledningar överallt. På onsdag kommer eleverna och då får vi hoppas på det bästa.Vår strand här uppe var tydligen den värst drabbade, det var  bättre neråt, inte lika mycket förstört... Jag får verkligen inte hoppas att jag får vara med om detta igen eller att någon monsunregn kommer hit mer :( :( Jag och alla mår alla fall bra, vi klarade oss alla från att bli skadade och det verkar som det inte skett något dödsfall på ön....:) Ibland får man sig en tankeställare.....

Nästa inlägg om skolstarten!

Kram Marie!


Inga kommentarer:

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...