måndag 3 augusti 2015

PRIDE och Sanukåterträff!

Ja så kom då äntligen den första helgen i augusti då vi skulle ha vår andra återträff med första Lantagänget från Sanuk. Förra året träffades vi en hel helg och blev hämtade av en rosa thaibuss och åkte några mil utanför Stockholm till en kursgård, där vi solade, badade, åt och drack gott och bara umgicks, en helg som vår festfixare Petra fixade :) Tyvärr fick vi inte ihop det detta år, men skam den som ger sig, vi träffades ett mindre gäng i Stockholm innerstad, på Fridays i Kungsträdgården :)

Vi skulle inte träffas förrän 18 på kvällen, så jag tog en buss upp lördag förmiddag. Först hade jag bestämt träff med bästa Gunilla och vi hade tänkt att vi skulle börja med en lättare lunch. Men dröm om min förvåning vi hamnade mitt i PRIDE festivalen...:) Jag visste ju att den skulle vara, men trodde inte vi skulle hinna för den skulle börja ett och klockan var ju över tre. Jag bara säger det, vilken folkfest, vilken manifestation, vilket deltagande och vilket engagemang. Jag tror att varenda stockholmsbo gick man ur huse. Att det var soligt och varmt och skönt hindrade säkert inte. Jag har aldrig sett detta förut och jag hade inte i min vildaste fantasi trott att det skulle vara ett sådant engagemang och framförallt inte så många olika organisationer och föreningar som ställde upp, allt från Friskis till Lärarförbundet till alla partier förutom SD då förstås, till Regnbågskurder till HBTQ-Buddhister och Stolta mammor.... Ja ni förstår ju att listan blir lång när det tog över 3 timmar :) Så återigen, vilken folkfest, jag blev alldeles tårögd emellanåt...
 
När Gunilla och jag gått vägen ner till Kungsträdgården och kom fram till Fridays fick vi lite smått panik, för hur skulle vi få något bord där??? Vi var liksom inte ensamma, men vi bestämde oss för att fråga och visst vi skulle nog få ett, men det kunde ta sin tid. "Ni kan ju ta något i baren så länge", tyckte de. Och vi som skulle äta lunch, men vad fasen tiden hade ju runnit iväg när vi kollat på PRIDE-tåget, så vi kan ju lika gärna ta en öl medan vi väntar :) Så på stående fot i folkvimlet mitt i solen står två lantisar med varsin öl och väntar på att det ska ska pipa i vår dosa. Han som gav mig dosan drev lite med mig och sa att jag skulle svara i den som en mobil när det ringde och jag säger ju så klart "jaha", och tjejen bredvid sa, "nej han skojar vi kommer och visar er ett bord när det ringer" haha. Det stod säkert lantis i pannan på mig:) Medan vi står där börjar Lantavännerna sms:a att de är på väg trots att det är ett par timmar till klockan sex, åh så roligt när sedan den ena efter den andra dyker upp :) Och rätt som det är så piper det också i min lilla dosa och vi får ett bord och då äntligen beställer vi mat, och man kan väl inte kalla det lunch när klockan är fem?

En helt fantastisk kväll fick vi tillsammans och senare på kvällen anslöt även Nina och Ulla. Så himla roligt att prata med varandra, höra varandras tankar, det är så inspirerande och spännande att höra allas planer i livet. Det är så härligt att så starka band knöts under vår tid på Lanta och jag är säker på att våra vägar kommer att korsas och vi följer med på varandras äventyr. De som inte var med oss denna kväll var så klart med i tankarna och hoppas ni kan vara med vid nästa träff:) Framåt midnatt tog jag tunnelbanan hem till Lidingö och sussade gott hela natten...

På söndagen vaknade jag upp med ett leende på läpparna och tänkte på gårdagen, vilken dag!!! Det är sådant man lever på ett tag. Och ute börjar solen åter spricka upp och jag gör mig i ordning för en mysdag med Gunilla. Vi tog en härlig promenad längs Strandvägen till Djurgården, där vi fastnade på Flickorna Voltaire. Vi fick timmarna att flyga iväg av bara ingenting, så är det när man har mycket att prata om och gillar att njuta av nuet och fridfullheten.. Gunilla är en vän för livet och vi kan prata om allt och vi har många hemlisar tillsammans :)
Framåt eftermiddagen var det dags för mig att ta bussen hemåt igen. Men som sagt lycklig långt inne i själen av denna helg och jag har fyllt på med massor av ny energi. Så pass mycket att jag nog ska palla två arbetsdagar denna vecka :)

Kram Marie!

Inga kommentarer:

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...