lördag 8 augusti 2015

Äntligen soldagar!

Äntligen lite sommarvärme, en sådan värme så att man längtar till badet för det har vi inte haft så gott om denna sommar. Jag tog med mig Timo till Krönbadet i torsdags och vi hade en jättemysig dag. Elina var hemma med Mila hon var fortfarande inte riktigt bra, så vi fick ytterligare en mysdag, lilleman och mormor. Det roligaste Timo tycker när man är på stranden är inte att bada. utan gräva, och jag hade köpt med nya strandleksaker så vi grävde och gjorde kakor mest hela dagen. Till att börja med var vi nästan helt ensamma, förutom en familj som tältade där. Efter lunch ramlade det in en del till, men ändå väldigt lugnt och skönt. När Timo sovit en sväng i vagnen gick vi upp till fiket och tog en våffla med sylt och grädde :) Efter vår lilla lunch tänkte jag att vi skulle bada innan vi åkte hem, men glad är jag så här i efterhand för att både Timo och jag är badkrukor och bara gått i med fötterna. För helt plötsligt dyker det upp en kvinna från kommunen och säger till mig att det är badning på egen risk för det är giftalger i Krön, oj då, så bra att vi inte varit i tänkte jag direkt... Hon sa till mig för att det är väl mest små barn och hundar som drabbas mest sa hon, men vi hade ju som sagt inte varit i, pjuu så skönt.... Så då var det väl lika bra att packa och åka hem tyckte jag, men vilken härlig sommardag vi hade....

Och så kom då fredagen, min allra sista sommarlovsdag och ÄNTLIGEN kunde jag åka ut till bryggan, mitt underbara sommarparadis. Jag har verkligen saknat min brygga, det har varit alldeles för få dagar där ute, och samtidigt kände jag för en ensamdag, vilket jag också har saknat kände jag när jag väl var där. Det har varit fullt upp, nästan något varje dag, vilket jag å andra sidan gillar, men jag behöver också ha några dagar för mig själv ibland, något jag inte visste förut, men upptäckte i Thailand, det är faktiskt skönt att bara få vara helt själv ibland...

Jag åkte ut på förmiddagen och det var så fridfullt, solen värmde ljuvligt, fåglarna kvittrade, fiskarna slog ute i sjön, träden susade och det var så lugnt och skönt. Jag satt där på min brygga och läste, lyssnade på sommarpratare och jag satt även bara där och tomglodde, ett ord som min förra rektor skickade med oss en sommar och som jag tagit fasta på, "bara sitta och tomglo", det är något vi alla behöver emellanåt.. Jag mår så bra i själen efter en bryggdag, en dag i ensamhet, en dag med lugn och ro, en dag i paradiset (ett av dem), en dag i magins tecken......
HÄR SITTER JAG OCH TOMGLOR...

Japp, då så var mitt underbara sommarlov över för denna gång, trots att vädret inte varit överens med mig så har jag haft en riktigt bra sommar. En sommar då jag fått njuta över att vara mormor, varit i härliga Grekland, träffat massor med goa vänner, umgåtts med min fina familj, gjort många småutflykter runt om Vimmerby med omnejd, varit i Skåne, tagit morgonpromenader, ätit och druckit gott, läst flera böcker och bara njutit av ledigheten.... Det gäller att ta vara på varje dag!!!!

Kram Marie!

Inga kommentarer:

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...