fredag 21 augusti 2015

Nu är vi igång!

Pjuuu vilken vecka, en otroligt intensiv och lite förvirrande vecka, men en väldigt rolig och lyckad :) Det blir ju alltid så här när inte allt är planerad in i minsta detalj utan de första veckorna blir lite på en höft, men man får ju vara glad att man har några år i yrket nu så det funkar rätt bra. Att vara med eleverna och lektionerna har varit toppen en riktigt bra start, däremot allt runt omkring har bara varit för mycket. Jag har jobbat över massor denna vecka, plus att jag suttit varenda kväll och planerat upp lektioner, hälsodag, skrivit pedagogiska, planeringar, finjusterat schema och mina egna arbetstider och mycket mera administrativt :)

Dessutom kommer vi ha matematiklyftet hela läsåret, vilket innebär att varje vecka kommer jag att träffa en grupp på nio 4-6 lärare från alla skolor i kommunen och dessutom ska vi läsa och göra lektioner till varje gång. Jag tycker verkligen att detta är bra, och det känns behövligt, men i onsdags när vi hade introduktionen till detta kändes det rätt tungt. När jag kom hem fortsatte jag att jobba och så tränade jag på mina work out pass till vår hälsodag till närmare midnatt, så när jag skulle lägga mig blev det bara för mycket och jag fick hjärtklappning och kunde inte somna på flera timmar :( Vill verkligen inte ha det så här så jag hoppas att det lugnar ner sig snart. Jag ska ju dessutom vara lite ledig så jag håller på att planera upp till min vikarier....

I måndags kom som sagt eleverna och vi började förmiddagen med lite praktiskt och delade ut material m.m. men på eftermiddagen gick vi alla 67 elever ned Källängsparken och hade samarbetsövningar tillsammans. Vi har ju fått rätt många nya elever bl.a. har vi fått in sexorna från Rumskulla till oss, en elev från Djursdala och ett par från internationella klassen.  det blev en väldigt bra och trevlig eftermiddag. Dessutom firade vi med salta pinnar och bubbelvatten :)

Vi lärare hade olika stationer där eleverna gick runt i sina grupper, och jag hade bl.a. knuten som var en mycket uppskattad samarbetsövning med mycket skratt och bra samarbete
I tisdags satte vi igång med lektioner efter schemat för att försöka komma in i rutinerna igen. Det känns att man har sexor för det har mognat på sig och är mer motiverade och vill lära sig. I sexan är det ju lite nyheter för eleverna. De får läsa till ett nytt språk och de ska ha hemkunskap. Hemkunskapsämnet föll på mig och det ska bli riktigt roligt. Jag har haft det en gång förut, men nu gäller det att läsa på kunskapskraven och det centrala innehållet m.m. Den praktiska biten tar högstadielärarna på Vimarskolan, så jag håller i den teoretiska biten...

Nu tar jag en välbehövlig helg. Johanna kom hem idag för hon ska har danskurs för Aktiv Ungdoms ledarna :) Så vi hinner kanske träffas lite i helgen, hon ska ju hinna med syrran och barnen också :)

"Mer arbete betyder större framsteg. Men framsteg innebär emellertid också mer arbete"

Kram Marie!

Inga kommentarer:

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...