måndag 3 mars 2014

Vardag med thaitema och god mat!

Thaitema i all ära :) Förra veckan bar det av till en palmoljeträdsodling. Denna vecka var lite annorlunda för jag hade inte med någon av mina elever utan jag och en kollega for iväg med 12 ettor o tvåor :) Det var länge sedan kände jag, men snacka om ett varierande jobb :)

Det är inte klokt vad mycket jag lär mig hela tiden. Mannen på bilden hugger ner frukten som är som en jättestor nöt med massor av småfrukter, det kan vara flera tusen på en klase.. I varje liten frukt finns en vit liten kärna som pressas till palmolja. Här i Thailand säljs palmolja i små flaskor överallt, och används mest här till matlagning.  Men för övrigt finns palmolja i kosmetika, choklad, kex m.m. Så vi har nog alla ätit palmolja fast vi inte vet om det :) Palmerna här är ca 7 m, men kan bli dubbelt upp och de används tills de är 40 år.




 En 1-årig palm!

Nu är det 2 1/2 månad sedan jag lagade någon mat, inte ens frukost har jag gjort :) Har jag tröttnat på att äta ute och på thaimaten då? Svar nej! Jag äter i stort sett thaimat varje dag, både till lunch i skolan och på kvällen. På vardagarna brukar vi äta uppe på gatan, både billigare och godare, men på helgen lyxar vi till det och äter nere på beachen och där betalar man för den vackra vyn. Vår favoritrestaurang vid vägen har blivit garaget, ja det är faktiskt ett garage, där hustrun samtidigt lagar storkok, hon brukar ha två, tre grytor att välja på och det är fantastiskt gott och hur mycket som helst för 60 BT (ca 12 kr)


 Sedan har vi en annan favvo uppe vid vägen där vi oftast äter phad thai (nudlar, kyckling, ägg och nötter) för 50 BT...:)

 Cheeky monke är en sportbar och där brukar vi hänga och ta en drink på lördagar...:)
 Måste också visa de härliga fruktstånden som finns överallt, helt underbart att köpa sig en färsk mango eller vattenmelon :)

Min moppekompis Lola och jag är hur coola som helst när vi far omkring på Lanta :)

Pop kan mai!

Inga kommentarer:

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...