onsdag 7 mars 2012

Fina minnen från sorgens dag!

Idag var det sorgens dag, men också en fin dag... Vi har fått lyssna till många fina ord om min lilla mormor♥ och det blev också många fina minnen att prata om med nära och kära. Och det fina med begravningar är ju att man träffar släktingar som man sällan eller aldrig träffar. Jag fick idag träffa alla fina kusiner (utom Robert). Vi ses inte så ofta och några av mammas kusiner har jag aldrig träffat. Först var vi i Frödinge kyrka och där tog vi också farväl. Det var en väldigt jobbig stund och jag for väldigt illa vid när morfar kramade om kistan och inte ville lämna den, åhh så ledsen han var käraste morfar♥... förlorat sin livskamrat sedan 70 år tillbaka.... Efteråt blev det smörgåstårta, som var mormors favorit och kaffe o tårta i församlingshemmet. Mamma och Laila hade också plockat med en massa kort som vi tittade på.

Jag har i alla fall så många fina minnen från mormor och min barndom, där jag har fått turen att med jämna mellanrum växa upp på landet hos mormor och morfar i Fågelnäset. Jag kommer speciellt ihåg somrarna när vi hässjade hö och vi barn satt högst upp i hölasset och på kvällarna tog vi kvällsdoppet och tvättade av oss i Gärdssjön. Ibland fick jag sitta i morfars knä i traktorn, vilken lycka när jag fick styra den också...:)

Jag har också varit med om att mjölka korna och en sak jag speciellt gillade var att gå ut i hagen och ge kalvarna mjölk och låta dem slicka på min hand...:) Jag gillade också att följa med mormor till hönshuset och ge hönorna mat och plocka upp äggen. Jag var också med mormor i skogen och plockade krösa som hon sa... Mormor var också världsmästare i en sak, (tror jag i alla fal hihi) och det var att fånga flugor....:) Hon var bäst, inte en fluga kom undan. Blev man nödig i Fågelnäset så var det dasset som gällde...:) Jag kommer ihåg lyckan när toaletten byggdes hihi...:)

På hösten var det potatisplockning på schemat i Fågelnäset. Då sprang vi barn i fårorna och lekte och emellanåt plockade vi några potatisar, men bäst av allt var när det var paus och vi fick komma in i mormors gästvänliga och väldoftande kök. Inget går upp mot mormors goda mat, nybakade bröd och skafferiet som alltid var välfyllt med kakor....:)

Sedan var det mormors fantastiskt vackra trädgård med blommor i alla regnbågens färger. Det var mormors allt och hon visste namnet på varenda en, helst det latinska.... När jag till idag skulle välja blommor till mormor♥ så skulle det givetvis vara med blandade blommor i många olika färger...:) Annars var mormors favoritfärg röd, vilket kanske syns på kistan...




Vårens blandade färger till lilla mormor...






Morfar och prästen han hade valt...






















Min gammelmormor o gammelmorfars grav!!















Det sista vi gjorde var att gå ner till mormors grav och titta på alla fina blommor. Det finns redan en familjegrav där. Det är min morbror som ligger där, som gick bort alldeles för tidigt (29 år).






Morfar var i alla fall för söt när vi alla var samlade där ute vid graven. Han hade inte sagt så mycket under hela eftermiddagen för han hade mest gråtit, men nu så, "Jag ska flytta tillbaka till Frödinge", sa han. " Va sa min kusin Kristin, ska du flytta till Frödinge? "Ja sa han, så att jag lättare ska kunna komma hit och hälsa på, jag ska ringa med en gång jag kommer hem". Så himla söt♥, klart han vill vara nära sin käraste livskamrat.



Sov gott




Söta lilla mormor!

Inga kommentarer:

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...