torsdag 4 augusti 2016

Glädje med barnbarnen!

Idag kommer det en sådan där dag då jag/vi inte har något inplanerat och det känns så skönt... Sedan kan det ändå dyka upp något men det är något annat det. Så nu tänker jag sitta här och blogga ett tag om veckans händelser och fortsätta läsa min Katerine Janosch bok om barnmorskan Cecilia Lund, jag tycker hennes böcker är så bra och jag tror att Barfotaflickan är den sista i serien. Men jag ar fortfarande en hög böcker som ska läsas och lovet börjar lida mot sitt slut.... Att läsa är just en sådan sak som hör lovet till, nog för att jag läser hela året om, men inte i denna mängd. En annan serie som jag börjat på i sommar är Sofie Sarenbrant, så himla bra!!!

Ja med lite träningsvärk från helgens cykling och yoga :) åkte vi i måndags en sväng till bryggan med hela familjen, men det var ingen  hit ska jag säga, för det blåste helt fel vind så det var galet kallt när solen gick i moln. Så vi fick åka till mammas stuga i stället och det var inte heller toppen då vi inte ens kunde vara ute för alla getingar. Alltså detta är ju ett getingår och var man åker så finns det ju getingar (förutom Visingsö), men i stugan är det så galet mycket getingar så man kan verkligen inte vara ute. Det krälar på hela gräsmattan och de flyger överallt..:( :( :(
Innan vi åkte från bryggan hann vi med några plums alla fall :)
 En glasstRRRut, säger Timo med rullande R!!
 Som sagt sitta inne när solen lyser ute är inte roligt... 
Men ett besök i traktorna blev det för denna lyckliga kille i alla fall :)
Framåt eftermiddagen var det dags för nästa lilla tripp, denna gång begav vi oss till Västervik, för att ta en Västervik by night med Anette och Tony. Men först blev det en sommarmartini på deras altan.
Nere på stan blev det jättegod libanesisk mat på Sarah (tror det heter så). Först lyste solen så skönt på oss där vi satt, men när den gick ner i horisonten blev det med ens lite kyligare, men vad gör väl det i så trevligt sällskap..:) Efter det gick vi vidare till båten, Simson för en drink, tyvärr var det väl inte världens drag denna måndagskväll, men gott var det i alla fall :) 
Shish Kafta, mmm så gott!!

 Kvällen/natten slutade väldigt trevligt, men sent på altanen på Skogsråstigen :) Dagen efter blev det en god frukost även den på altanen.
Åh så fint det var i den lummiga trädgården, på denna blomma fullt med fjärilar!!

Innan hemfärd gjorde några inköp på Rusta. Väl hemma kom det snart några glada barnbarn som skulle stanna hos mormor och morfar ett par dagar. Inte alltid så lätt att sitta i en lägenhet, trots en rätt stor, med två livliga småbarn, men det är bara att göra det bästa så det blev några små utflykter mellan sov-och mattider :) Först ut blev Gästgivarehagen, en fantastisk härlig park med gamla byggnader, en park som jag lekte i mycket som barn och sedan gick där mycket med våra barn och nu går vi där med barnbarnen :) Nu går det också får i hagen, vilket båda barnen gillar. Jag lovade också Timo att han skulle få plumsa stenar i bäcken, men tji fick vi då det nästan var helt uttorkat så när som på en liten pöl som vi fick kasta i... Givetvis hade vi lite mellis med oss som vi tog på vår nyinköpta picknickfilt :) Timo var jätteduktig och gick hela vägen dit, vilket också resulterade i ett skrubbknä och en blödande läpp :(

En annan fin park som vi ofta besöker är Källängparken och den är dessutom väldigt nära oss och så klart blev det även en sväng dit. Timo gillar att gräva, gå promenad runt där nere, däremot inte att gunga eller åka rutschkana... Även där blev det mellis...
 Bredvid oss boulspelande pensionärer, helt underbart!
Givetvis blev det mycket lek och bus hemma i lägenheten också. 
Dessa två, helt underbara....
 Timo hjälpte mig att vispa grädde och sedan blev det grädde och jordgubbar :)
Tänk att två intensiva dagar med två livliga och envisa barnbarn, en natt med lite sömn och en väldigt tidig morgon kan berika vårt liv så otroligt mycket. Vi älskar dessa fantastiska barn och de gör även att Dick och jag fått ytterligare något gemensamt att glädjas åt, dessa ungar gör oss mer sammansvetsade än någonsin :) Det är så mycket glädje och känslor, samtidigt som jag måste erkänna att man blir precis slut :) Man är ju inte van att hela tiden vara på helspänn och att det hela tiden händer något och att inte sova så mycket p natten och att vakna kl. 6 på morgonen och det är full fart direkt :) Haha, det bästa av allt till skillnad när man hade egna barn är ju att man kan vila upp sig emellanåt när man lämnar tillbaka dem :)

Nu ska jag återgå till min bok, sä skönt med en vilodag för imorgon bär det av igen! :)

Kram på er fina bloggläsare!
/Marie!



Inga kommentarer:

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...