onsdag 14 september 2011

Hem- och konsumentkunskap, eller hur!!

Hej o hå!!! Veckan är väl helt okej än så länge. Jag hade ju bestämt att det skulle bli en bra vecka...:) Idag har vi haft hem- och konsumentkunskap med våra elever och det har varit hellyckat☺☺☺... Det är ju så att vi ska ha 60 min i veckan i år 5 och dessutom säger nya Lgr 11 att eleverna ska baka och laga mat och för att i sexan få lägsta betyget E som säger att eleven ska kunna tillaga enkla måltider och genomföra andra uppgifter som hör samman med måltiden och mycket mera därtill så klart...

Det roliga med detta är att vi på A-L skolan inte har ett kök att vara i, vi har inte ens några redskap som eleverna ska kunna använda för att kunna utföra matlagning och bakning... Så idag fick vi lärare packa med oss varsin pappkasse med en massa tillbehör...Vi fick för övrigt krypa ner i ett pannrum där det råkar finnas två spisar, men kan väl inte säga att arbetsmiljön är okej...:) Vi fick också låna ett kök i ett hus som tillhör skolan och ligger en bit bort... Det blev ett fasligt spring hela dagen... Undrar egentligen hur vi ska kunna sätta betyg när vi inte ens har förutsättningarna att genomföra denna undervisning?????????????????

Vi pedagoger och elever fixade ju detta trots allt idag... Vi har haft en helt fantastisk dag med glada, positiva och samarbetsvilliga elever...:) Dagen avslutades med en mycket trevlig skördefest där eleverna avnjöt den goda maten som mestadelen kom från vår skolträdgård. Det blev klyftpotatis med lök, morötter med dip, kokta rödbetor, gurka, kantareller (från Hörestadhult) och till efterrätt äpplekaka och vinbärspaj med vaniljsås MUMS!!!!!!

Måste avsluta med en sak som jag i alla fall är riktigt, riktigt sur över och det är det där eländiga lärarlegitimationen som vi ska ansöka om. Nu skulle ju det vara så himla smidigt att göra över webben och vi blev avrådda att inte skicka det per post för det skulle ta så himla lång tid. Ikväll var nog femte gången som jag försökte och det gick ta mig fan (rent ut sagt) inte ikväll heller. Nu hade vi laddat ner fire fox och utgick därifrån för skulle det funka. Ja vad händer??, då fungerar inte mitt bank-ID... Tror jag skiter i detta, jag behöver inget leg..... Men annars är det bra....:) Hihi☺........


Kramar till er ute i etern!!!!!

Inga kommentarer:

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...