söndag 25 juli 2010

Stadsvandring!!

En helg med regn och åter regn...... Vad gör man då, rastlösheten tar ut sin rätt, visserligen är jag tvungen att ge mig ut med hunden i full regnutrustning. Vi tog ju också en städdag och det var skönt, det finns nog mer att göra inne men lusten har liksom inte fallit in. Fönstren är inte rena kan jag tala om, men det regnat ju så det går ju inte, ja det finns många många undanflykter liksom.

Men en sak som jag hade bestämt att göra denna sommar blev dock gjord, och vi trotsade regnet Karin och jag och gick stadvandringen som verkligen är värd att se. Riktigt rolig och framförallt lärorik, inte vet man mycket om sin egen stad inte...:)

Borgmästaren som håller sitt valborgstal till Vimmerbys innvånare på rådhustrappan på 1700-talet...
Här träffar vi prästen som inte fick bli kyrkoherde och är osams med borgmästaren för det...
Bredvid står Maria som guidade oss runt hela turen, hon blev för övrigt anklagat för att bränt ner hela vimmerby i början på 1800-talet...

Gustav blir arg för hans gesällprov inte blev godkänt, och då kan det inte bli något giftemål med fästmön... stackarn....

De rika kvinnorna har marken för att öppna flickskola...
Efter åter en blöt morgonpromenad sitter jag vid datorn för att blogga lite. Nu hoppas jag på att vädret vänder, ser ju rätt lovande ut måndag och tisdag alla fall och då blir det nog att åka och hälsa på en gammal barndomsvän och hennes familj i deras stuga...:)
Gör man ingenting kan man uppleva mycket!!

Ha det gott kära bloggläsare och njut av helgen!

Inga kommentarer:

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...