fredag 22 september 2017

En vecka med variation!

Denna vecka tror jag kan sammanfattas med ordet variation... Först när det gäller jobbet, för denna vecka har vi haft tre dagar med undervisning som vanligt, men också två välbehövliga studiedagar. Något man kanske skulle behöva någon i månaden faktiskt. Men alla fall det är ju kompetensutvecklingsdagar för oss lärare och vi har nog gått igenom det mesta t.ex. likabehandlingsteamets nya mål, lyssnat på kollegor som gjort jobbskuggning i Danmark och i Prag på deras engelska lektioner, väldigt spännande. Vi har diskuterat Astrids 110 års dag, hennes födelsedag firas alltid på vår skola så klart, men i år kanske lite extra :) Sedan har vi haft läslyft, varit på arbetslivsmässa (inte jag dock som arbetade med läslyftet), haft förstelärareträff med rektorn. Vi har också haft tid att förbereda våra utvecklingssamtal. Så två väldigt varierande och givande dagar. Någon som vi aldrig annars kan, är ju att luncha ute, så det passade vi också på med, bara lyxen att sitta och koppla av i en timme utan att bli störd :) Dessa dagar är också lyx då vi kollegor kan och hinner prata med varandra....
På Smak med kollegan LisAstrid!

Mitt rum i vårt webbaserade bedömningsprogram i IST har strulat sedan läsårstart, men nu har vi äntligen fått in våra nya klasser (alltså år 5) dock inga ämnen ännu. Lite tungrott när sådant här viktigt inte fungerar, nu kan vi dock använda det när vi har utvecklingssamtal... Man får vara glad för det lilla :) 

Men idag var eleverna tillbaka och det är ju också väldigt trevligt. Hade dock 5 lediga, och det är ju faktiskt rätt smart att ta ledigt denna vecka, för då missar de inte så många dagar. En härlig dag med problemlösning och en massa läsning i Mio Min Mio boken, både hög- och gruppläsning :) Sedan har eleverna fått förbereda sig inför utvecklingssamtalen som börjar nästa vecka...

Igår var det torsdag och min bästa kväll...:) Det var väl ingen variation tänker ni, men innan jag kom till stallet igår tänkte jag just på att jag fått variera mig med hästar denna termin. Jag har ridit olika varje gång och nya hästar som jag aldrig ridit förut. Så jag undrade om det skulle bli en ny denna gång också, och JA mycket riktigt, en ny igen, som jag aldrig varken sett eller hört talas om förut. Tror inte att Lill-Puff (som är en stor häst :) ) har gått speciellt mycket på lektioner för hon är relativt ung, men mycket trevlig, trots att det inte var helt lätt med en obalanserad unghäst som därav fick en rätt obalanserad ryttare :) Så det där med att variera lektionshästar har visst blivit en vana... Vi får se vem jag får nästa torsdag! :)

Så sammanfattningsvis, en varierande, givande 
och trevlig vecka :)

Men det finns faktiskt en sak som det inte är så mycket variation på, och det är vädret. Vet att jag tjatar, men nu är jag rätt trött på detta regnande. Men skam den som ger sig, ut på promenad i alla fall, men jag är inte gla åt et :) :)



Trevlig helg!
Kram Marie!

Inga kommentarer:

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...