torsdag 24 november 2016

Givande föreläsningar!

Nu känns det som varje dag måste planeras för att allt ska hinnas med. Jag börjar känna lite smått panik för all bedömning som jag måste göra innan jag åker och vi har ett nytt webbsystem som jag absolut inte känner mig säker på så det tar ju dubbelt så lång tid. Sedan ska det förberedas till advent. Jag har också varit och ridit 2 ggr denna vecka för jag hade en gång att rida igen. Och idag har jag äntlien fått iväg min visumansökan, känns så där att även ha skickat med passet ;( Men det har ju gått bra förut....:)
 I måndags var det Blomman och jag!
 Och idag som alltid på torsdagar får jag tampas med Rosa :)
Jag på väg upp på stolen :)
Förra veckan hade jag förmånen att få gå på en heldag på Folkhögskolan med temat "Den globala skolan". En mycket givande och bra dag. Vi fick höra flera föreläsare, Khadra Seerar, förskollärare pratade om könsstympning och hon hade egen erfarenhet av det så när hon berättade gick det rakt in i hjärtat. Vi lyssnade också på en journalist och författare som hade gjort reportage från Lampedusa. Den boken var jag tvungen att köpa, för han pratade också så att det berörde. Vi lyssnade också på psykologen Ulf Gustavsson som arbetar med barn och ungdomar med olika krigs- och flyktrelaterade trauma. Efter lunch var det workshops och jag hade valt Aktivt lärande - metoder för klassrummet.
 Så viktiga vi i skolan är, vi måste både se och fråga!!!
Men inte nog med denna dag, för i veckan har jag fått lyssna på en otroligt inspirerande polis, och han var inte från Vimmerby, utan Karlskrona. Det var en polis som verkligen tog nätmobbning på allvar, allt som kom till honom skrev han anmälan på. Andreas Glingfors heter han och först var vi med eleverna och lyssnade på honom. Jag tänkte innan, att hur ska våra 10-åringar orka sitta och lyssna på en föreläsning i nästan 1 1/2 tim, men det kan jag säga att han trollband dem fullständigt och jag tror många kände igen sig i det han pratade om och många insåg nog att de har medverkat i någon form av nätmobbning. Vad sägs om detta sms som skickades ut som ett kedjebrev och var skrivet av en 12-årig flicka. "Hjälp till att straffa horan som ligger med alla. Se till att få med henne till lekparken på fredag klockan 21. Ta gärna med rakblad och ha kul". Som sagt hämtat från verkligheten. Ja, snacka om att fängsla oss åhörare.

Han har även pratat till föräldrarna 2 kvällar denna vecka, då pratade han med dem om att det är DERAS ansvar till allt deras barn gör på nätet och att de måste ha koll på vad de gör där, vilket inte tillhör vanligheten enligt honom. Han tyckte det var lustigt, för enligt  Friends undersökningar sitter barn och ungdomar mellan 3-6 tim varje dag, vilket är 1 dygn i veckan och skulle barnen vara borta ett dygn menade han skulle det genast fråga var de varit, vad de gjort, vem de träffat m.m. Jag tror nog många fick en klump i magen när de satt där och lyssnade. Han säger att mängder av barn blir utsatta för kränkningar och mobbning på nätet, på ett helt annat sätt än förr, och att de inte vågar berätta det för sina föräldrar.

Men inte nog med detta, jag fick lyssna på honom en gång till då alla vi pedagoger gick en eftermiddag. Men då riktade han sig till vårt ansvar som pedagoger, hur vi ska agera vid olika situationer och framför allt inte backa att anmäla. Det spelar ingen roll att eleverna inte är straffmyndiga menar han, för om vi gör det menar vi allvar och det blir då mer ett förebyggande arbete som enligt honom gett resultat där han arbetar. Alltså vilken dröm att ha poliser som agerar på detta sätt, som bryr sig och alltid prioriterar fall från skolan :) :) :)
Ja, som sagt vilken förmån att få en heldag med Den globala skolan och så lyssna på Andreas två gånger, vilket fantastiskt jobb jag har :)

Trevlig fredag mina bloggvänner!
/Marie

Inga kommentarer:

Del 2 tillbakablick 2017!

Ja då var jag tillbaka med del 2, mitt i semestern i juli månad, då hände det ju en hel del och samtidigt umgicks vi mycket med nära och kär...